mag ik in een autismewoning?

ik heb een lichte vorm van pdd-nos, en heb echt behoefte aan een eigen kamer/woning. maar omdat ik een lichte vorm heb vraag ik me dus af of ik een autismewoning mag. en daarbij vraag ik me ook af hoeveel dit voor me gaat kosten.
ik ben 19 jaar

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben je onder behandeling bij een autismecentrum/psycholoog/psychiater? Die kunnen je het best vertellen of jij zelfstandig of onder begeleiding kunt wonen. En wat de eventuele kosten daarvan zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat bedoel je met een autismewoning? Een woning in een begeleid-wonen project voor mensen met autisme (of misschien zelfs in één specifiek project?), een plaats in een instelling (zoals RIBW), een woning met bepaalde aanpassingen? Die laatste is mij overigens alleen bekend van particuliere wooninitiatieven die bij de nieuwbouw rekening laten houden met prikkelgevoeligheid, bijvoorbeeld door te zorgen voor goede geluidsisolatie. Maar wie weet heeft ergens in Nederland een woningbouwvereniging zelf zulke huizen laten bouwen en worden die opgeleverd aan mensen met autisme of andere prikkelgevoeligheid. Maar kun je uitleggen wat je bedoelt met 'autismewoning'? Het is bepaald geen gangbaar begrip namelijk, ik heb er zelfs nog nooit van gehoord. Zoals je ziet kan ik me er van alles bij voorstellen, maar daarmee weet ik nog niet wat JIJ hier bedoelt. En dat bepaalt toch echt of en welke indicatie je bijvoorbeeld nodig hebt om voor een bepaalde woning in aanmerking te komen. Woon je op dit moment zelfstandig, en heb je begeleiding of andere zorg/hulp? Denk je bepaalde aanpassingen of (extra) begeleiding nodig te hebben bij het wonen? Ook dat is van belang, als een eis voor plaatsing is dat je een bepaald minimum of maximum aantal uren zorg af gaat nemen per week, dan moet jouw zorgvraag en indicatie daar natuurlijk wel bij aansluiten, óf moet je mogelijk bij een herindicatie ervoor in aanmerking kunnen komen.

Antwoorden (1)

Om hier achter te komen, is het goed om informatie op te vragen bij dergelijke instanties die deze service bieden. Als je studeert zou je bijvoorbeeld terecht kunnen bij Stumass

Toegevoegd na 53 seconden:
Zij kunnen je helpen om samen een PGB aan te vragen, dit heb je nodig om dergelijke zorg in te kunnen kopen.