Huisarts geeft geen kopie labuitslagen, wat zegt WGBO hierover?

Ik heb laatst bloed laten prikken via/bij de huisarts en wilde daarna een kopie v.d. uitslagen, op papier dus. De assistente wil daar niet aan meewerken want "daar doen we niet aan".

Nu weet ik wel zeker dat volgens de WGBO de patient recht heeft op een kopie van (delen van) zijn dossier. Weet iemand die thuis is in de WGBO welke passage hierover gaat?

Ik wil namelijk een klacht hierover indienen bij mijn huisarts!
Of moet ik naar de Nederlandse patientenfederatie? Een advocaat? De Zorginspectie? Ik weet zeker dat de WGBO hier geschonden wordt.

De assistente wilde eerst alleen zeggen "dat alles goed was" maar ik wil de precieze waarden weten, na aandringen van mij was ze eindelijk bereid ze op te lezen, maar ik wil er ook bij weten of het in mg/L of in mmol/L (milligram of millimol per liter) is en dat weet ik nu dus niet, ik wil dus die kopie verkrijgen en ik weet wel zeker dat ik in m'n recht sta als patient.

Hoe krijg ik een kopie en waar ik het beste een klacht indienen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
hoe oud ben je?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bedoelt i.v.m. of ik minderjarig ben? Nee, allang niet meer dus :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Andere huisarts, en nogmaals laten prikken

Antwoorden (1)

Ik zou een korte brief schrijven aan de huisarts, waarin je verzoekt om een kopie van de door jou gewenste uitslagen, met een verwijzing naar bijgevoegde link. Helpt dat niet, nog een brief, deze keer met een korte opmerking dat je naar t tuchtcollege stapt.
tinus1969