wanneer ben je een alcoholist ?

Toegevoegd na 5 minuten:
Als iemand al in de ochtend begint met bier ,en het stiekem voor zijn vrouw verbergt. Dan ben je toch duidelijk alcoholist of niet ?
Wat als die persoon(en de partner) blijft vol houden dat dat niet zo is ? Hoe kan je zo iemand helpen als er niet mee valt te praten ? En je er zelf veel last van hebt !

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Als één glas te veel is, en twintig te weinig.

Dus als je het niet meer in de hand hebt om te stoppen met drinken na dat ene glas, omdat er iets in je hersenen is veranderd door veel en vaak drinken. Dat maakt je willoos - hóé je je ook hebt voorgenomen vandaag níét te drinken, en denkt, na uren tijdrekken, dat dat ene glaasje toch echt geen kwaad kan in vergelijking met wat je meestal drinkt, ik houd het echt bij één glaasje, als 'beloning' van de dag...vervolgens is er voor die dag geen rem meer.

Het is een ziekte, al wordt dit pas heel langzaam wat meer bekend.

Het begint op te vallen, als het sociale leven in elkaar valt : afspraken worden niet nagekomen, te veel ziekmeldingen, verontwaardigde reacties als iemand erop wordt aangesproken. Want je denkt echt, dat niemand het in de gaten heeft, en daar besteed je veel aandacht aan.

En je bent een alcoholist, als je voor jezelf toe kunt geven, dat je je leven en je drank-inname niet meer in de hand hebt : als je zélf zegt : ik ben een alcoholist.

Vanaf dat moment ben je een droge alcoholist.

(Of, in de meest trieste gevallen : een dode alcoholist)

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik lees nu je toevoeging...
Zijn vrouw is, als ze meehelpt een groeiend probleem te verdoezelen, een 'enabler' - ze maakt het mogelijk, dat het probleem er is, en dat het groter wordt.

Er zijn groepen voor partners, familieleden en kinderen van mensen met een alcohol-probleem : die komen bij elkaar om er met elkaar over te praten, hoe ze kunnen helpen, en wat ze allemaal meemaken. Die groepen heten 'al-anon'.

Je kunt iemand die drinkt nl. bijna niet helpen, omdat door die hersenverandering hij/zij niet meer 'nuchter' (letterlijk en figuurlijk...) kan nadenken. Hij/zij belooft van alles, maar kan toch niet de belofte nakomen, tot zijn/haar eigen diepe teleurstelling en vernedering.

Je kunt wel steun vinden bij anderen, die in hetzelfde schuitje zitten als jij : die óók elke keer weer teleurgesteld worden, voorgelogen, en soms bestolen. Je voelt je dan iets minder geïsoleerd.

Sterkte, meisje, dit is een rottijd voor jou.
Ik kan je alleen maar toewensen, dat hij snel zó ongelooflijk vastloopt, dat hij het voor zichzelf zal kunnen toegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Alleen in het weekend.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, ik ook hoor :-p
rose
14 jaar geleden
Cool. Je was me net voor. +
Als je er sóchtends mee op staat en sávonds mee naar bed gaat,je denkt er de hele dag aan en je kan niet zonder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dagelijks alcohol drinkt...

Veel mensen hebben geen probleem MET alcohol, maar hebben een probleem ZONDER alcohol...

Een glas is in feite al genoeg, als je echt niet zonder kan in een dag, 7 dagen per week...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je geen 'normaal' leven kunt leiden zonder alcohol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je er vanuit gaat dat alcoholische versnaperingen dorstlessend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen alcoholisten drinken af en toe eens een glaasje alcohol. Voor de rest drinken ze andere dingen, zoals water, koffie, thee, fris, sapjes.

Je bent een alcoholist als dit bij jouw andersom is. Of als je helemaal geen andere dingen drinkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens een veel gebruikt diagnostisch handboek (de DSM-IV) is een alcoholist iemand die aan drie van de onderstaande 9 criteria voldoet:
- ontwikkelde tolerantie (veel nodig hebben om het effect nog te kunnen voelen)
- vaker en meer gebruiken dan je van plan bent
- last hebben van onthoudingsverschijnselen
- het gebruiken om onthoudingsverschijnselen te verminderen
- mislukte pogingen om het gebruik in de hand te houden
- veel tijd besteden aan gebruik of aan bijkomen van gebruik
- gebruiken ondanks dat je belangrijke dingen moet doen
- beperking van hobby's, activiteiten of zelfs werk
- voortdurend gebruiken, ondanks dat je weet dat het schade oplevert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die persoon is duidelijk wel een alcoholist.
Het stiekum voor zijn vrouw verbergen duidt er op dat hij niet wil dat het van hem wordt afgepakt.

Een alcoholist is niet te helpen door hem van de alcohol te weerhouden, hij krijgt dan alleen maar een hekel aan je.
Er moet iets anders voor de alcohol in de plaats komen.

Eenzaamheid vindt niemand leuk. Je vanhem afkeren is misschien nog het beste, omdat hij dan jou mist. Hopenlijk, als hij al niet te ver heen is.
En zou de motivatie kunnen ontstaan om af te kicken.
Niet zeggen dus dat je hem niet wilt zien vanwege de alcohol, maar tijdje afstand nemen, of zo. Iets waardoor hij gaat denken. En als hij aan jou denkt, denkt hij even niet aan bier. Als hij tenminste iets om je geeft (ben je zijn zus of schoonzus?) Zijn vrouw zou ook mee kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben zijn dochter en ontwijk hem al jaren, maar niets schijnt te helpen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan is hij inderdaad ver op weg. Hij heeft dan nu nog maar één vriend : zijn drank. Die zorgt, dat pijnlijke dingen niet meer gevoeld worden, die weet precies, wat hij 'nodig heeft'.
Niets en niemand anders telt dan meer echt mee....
Als hij een zichtbare handicap had, zouden mensen het allemaal weten, en je steunen.
Nu lijkt het, of je er alleen voorstaat.
Maar er zijn véél mensen, die zich nét zo alleengelaten voelen door een drinker als jij...
Zoek ze op, en vind steun voor jezelf!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is een speciale groep voor kinderen van alcoholisten : 'alateen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zal daar eens bij kijken bedankt.
Kun je de verschillende stadia van alcoholisme herkennen bij jezelf, je vrienden, of bij familieleden? Als je je zorgen maakt of iemand die je kent een alcohol probleem heeft, dan is het belangrijk dat je dat je de vier stadia van alcoholisme herkent, zodat je in staat bent om de persoon in kwestie te helpen om met drinken te stoppen, en daarmee misschien zelfs zijn of haar leven te redden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is al een teken dat hij alcoholist is, omdat hij `s morgens al alcohol nodig heeft om te kunnen functioneren.
Pas na een biertje voelt hij zich weer mens. Zo ken ik een tegelzetter die begon `s morgens eerst met een biertje om het trillen tegen te gaan, maar daarna maakte hij perfect een tegelwand of vloertje. Het kostte je alleen een paar biertjes. Maar werken als de beste! Wanneer je dus echt alcohol nodig hebt en echt niet zonder kunt functioneren, dan ben je een alcoholist! Met deze mensen valt ook niet te praten, want het gaat allemaal langs ze heen. Zijn partner weet dat heus wel, maar is daar inmiddels ook wel achter. Ze houdt van hem en neemt het voor lief. Ik denk dat ze liever met hem dan zonder hem is. Ze zal echt wel geprobeerd hebben om hem hulp te laten zoeken, maar zolang hij het zelf niet wil, helpen ze hem niet, want dat is verloren moeite. Helpen kan je zo iemand niet. Alleen dwingen en dat laten ze zich niet vrijwillig.
amc
14 jaar geleden
Ik geloof niet dat daar een standaard regel voor is en dat dat voor iedere persoon verschillend is. Persoonlijk drink ik zelf ook 7 dagen per week alcohol en in het weekend zelfs wat extra's. Of ik zonder zou kunnen, dat weet ik niet. Wil het niet weten ook. Ik drink omdat ik het gewoon lekker vind. Ik wordt niet vervelend, ben niemand tot last, blijf 100% bij mijn positieven en als ik drink, dan drink ik alleen maar thuis en nooit buiten de deur. De meesten hier, zullen mij bestempelen als een alcoholist en dat is hun goed recht. Ik weet voor mezelf dat ik geen alcoholist ben. Een echte alcoholist drinkt dagelijks grote hoeveelheden en veranderd van persoonlijkheid. Dus niet toerekeningsvatbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je komt er eerlijk voor uit, maar toch.....
Waarom wil je helpen?
Zolang de alcoholist - en dat IS diegene die jij schetst- niet (in)ziet dat hij alcoholist is, dan kun je helemaal niet helpen.
Doe het niet!
Hij (en zij) zal weerstand bieden, waardoor het alcoholgebruik zal toenemen, dat wil je juist niet!
Laat los, laat gaan.
Keur het niet af,
deze mensen zullen hun eigen redenen hebben om het zover te kunnen laten komen.
Het is aan hun, wat ze ermee willen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dan heb je een alcoholprobleem... Maar het lastige is, dat alcoholisten meestal niet willen toegeven dat er een probleem is...
Als jij er dan (steeds) over begint, krijg je alleen maar ruzie, en bereik dus je niets positiefs.

Probeer daar wat afstand van te nemen, het is niet jouw verantwoordelijkheid, en jij kunt het niet oplossen, ookal doet het je verdriet, of maakt het je boos.
Probeer het los te laten, en concentreer je op je eigen leven en maak daar wat van...doe het zelf anders...

Misschien kun je ook steun en advies krijgen bij een instelling voor verlavingszorg. Die hebben vaak ook bijeenkomsten voor partners en familieleden van verslaafden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alcoholist ben je niet van de één op de andere dag. De term alcoholist staat voor iemand die geestelijk en lichamelijk afhankelijk is van alcohol.

Geestelijke afhankelijkheid betekent dat je het gevoel hebt niet zonder alcohol te kunnen. Je hebt vaak trek in alcohol en bent de controle kwijt over hoeveel en hoevaak je drinkt.

Lichamelijke afhankelijkheid betekent dat je ontwenningsverschijnselen krijgt wanneer je stopt met alcohol. Dit kun je al krijgen als je een halfjaar acht standaardconsumpties per dag drinkt.

Een alcoholist kan problemen ervaren met werk, familie, geld en lichamelijke gezondheid door zijn drinkgedrag. Wanneer je alcoholist wordt is niet te zeggen. Wel weten we dat alcoholisme te maken heeft met erfelijkheid, persoonlijke kenmerken en omgevingsfactoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bang dat het niet uitmaakt.
Want als die persoon blijft volhouden dat het niet zo is, dan kun je zo iemand dus niet helpen.

Als je er zelf veel last van hebt, zul je voor jezelf
moeten kiezen. Klinkt hard, maar ik bedoel dat je een
manier moet zien te vinden om er mee om te gaan,
dat je er niet zo veel last van hebt.