Kan ik een goede beschrijving krijgen van 'retro patelliare chondro pathie'?

Ik heb dat en ik weet er niet veel van, alleen dat er iets heel mis is met mijn knie.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het komt niet door de leeftijd (14 zou een beetje te jong zijn), maar volgens mij door de groei.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij jonge mensen komt de onbalans in de knie die je pijnklachte veroorzaakt meestal door de groeispurt. niet alles in je lichaam groeit even hard, en dan kan er wel eens wat gaan wringen...
Gelukkig kan het weer helemaal goed komen.
Misschien heb je iets aan deze site: www.fysiotherapiemcga.nl
(kijk bij chondropathie patellae).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Chondropathie kan min of meer gelijkgesteld worden aan botslijtage (artrose). Het houdt in dat het kraakbeen (bovenste laagje bot) aan het slijten is. De belangrijkste oorzaak hiervoor is overbelasting van het gewricht/de gewrichten. Wanneer een persoon ouder is (>50) zal bij een ieder gewrichtslijtage te zien zijn.

Er bestaat wel een erfelijke aanleg om snel artrose te krijgen, maar de exacte werking is nog niet bekend. Mogelijk spelen hormonen hierbij een rol.

En retro patelliare betekent dat het onder de knieschijf zit...