Hoe ’weten’ (bij een gezond iemand) de luchtwegen dat er bij het inademen van een giftige damp of rook gehoest moet worden?

Toegevoegd na 25 minuten:
Ik heb even verder gezocht en het is me nu wat duidelijker wat een slijmvlies is en doet: http://nl.wikisage.org/wiki/Slijmvlies
Er zijn dus zintuigcellen die stoffen kunnen herkennen. Is dit een beetje vergelijkbaar met cellen in je ogen die het verschil tussen licht en donker kunnen herkennen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

De rook werkt irriterend voor de slijmvliezen. De irritatie prikt en wekt het hoesten op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe moet ik mij dat dan voorstellen? Is een slijmvlies niet gewoon een laagje slijm dat over de cellen in je luchtwegen zit? Slijm zelf kan lijkt mij niks voelen...
Rieneke1
9 jaar geleden
Het slijmvlies bestaat uit cellen die reageren op irriterende stoffen, plus voor Niels.