Kun je allergisch zijn voor goud met weinig karaat?

Soms wenst iemand een sieraad als cadeau en onlangs zei iemand dat haar oorbel minimaal 14 karaat moet zijn omdat ze anders allergisch is. Naar mijn idee klinkt het als afpersing, vandaar dat ik graag zou willen weten hoe of zo'n allergie wel echt bestaat.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

14 karaats goud bevat 58,8% goud, lager karaat natuurlijk minder. Naast goud is het sieraad opgebouwd uit een ander metaal, zoals zilver, koper, palladium, nikkel of zink. Door de legering met dit andere metaal krijgt het goud andere eigenschappen, het wordt dan harder, taaier of krijgt een iets andere kleur. Waarschijnlijk heeft ze dan een nikkel allergie, volgens mij word dat vaak gebruikt. Toegevoegd na 1 minuut: Het ligt dus niet aan het precentage goud, maar aan het percentage van het andere metaal waaruit het sieraad bestaat. Blijkbaar is dat bij minder dan 14 karaat een hoeveelheid waar ze last van krijgt.

Goud is een edelmetaal. Dat wil zeggen dat het slecht zeer uitzonderlijk met ander chemische elementen verbindingen aangaat. Allergie voor goud is bijgevolg iets zeer zeldzaam. Er is echter een grote maar : goud is voor vele chemische reacties een goede katalysator; het doet niet mee aan reacties, maar zet ze wel in gang. Op die manier is een allergie wel mogelijk. Los daarvan: de kans dat de allergie verooorzaakt wordt door andere elementen (voornamelijk nikkel) is veel groter.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100