Krijg je ww als je een baan opzegt tijdens Corona en vervolgens niet blijkt te kunnen gaan starten?

Ik heb een nieuwe job aangeboden gekregen met als startdatum 1 augustus vanwege Corona terwijl eigenlijke startdatum 1 mei was geadverteerd. Ik probeer in te schatten wat het risico is van mijn vaste baan opzeggen in deze onzekere tijden en consequentie is voor evt. ww. Krijg je ww als je een baan opzegt tijdens Corona en vervolgens niet blijkt te kunnen gaan starten?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je zelf ontslag neemt heb je geen recht op ww.
tinus1969
4 jaar geleden
Ik zou in deze periode geen vaste baan opzeggen. Zeker niet als onduidelijk is of je nieuwe baan wel echt start. Straks heb je niks en zelfs al krijg je ww, dat is maar een beperkte tijd.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Al is het de baan waar je al jaren naar uitkijkt... doe het niet in deze onoverzichtelijke en onzekere tijden.
Neem je de gok heb je dan een vangnet? Iemand die je sowieso financieel blijft stenen? Onderhouden anders gezegd...
Zonder in te gaan op het (natuurlijk nooit) ontvangen van WW bij zelf ontslag nemen, is het advies Niet Doen!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik zou pas opzeggen als je het contract hebt. Als je dat doet dan stel je je ww rechten zeker, want als je dan tijdens de proeftijd (al is het na 1 dag) ontslagen wordt, dan krijg je wel ww. Ww krijg je alleen niet als je je baan opzegt zonder dat je een nieuwe hebt, of als je verwijtbaar werkeloos bent. Dus als je tijdens de proeftijd continu te laat komt en vervolgens ontslagen wordt, dan krijg je geen uitkering.
Dus als je een nieuwe arbeidsovereenkomst hebt, dan kun je je oude opzeggen zonder risico dat je geen ww krijgt.

Antwoorden (1)

Je kunt pas opzeggen als je het contract hebt. Als je dat doet dan stel je je ww rechten zeker, want als je dan tijdens de proeftijd (al is het na 1 dag) ontslagen wordt, dan krijg je wel ww. Ww krijg je niet als je je baan opzegt zonder dat je een nieuwe hebt, of als je verwijtbaar werkeloos bent. Dus als je tijdens de proeftijd continu te laat komt en vervolgens ontslagen wordt, dan krijg je geen uitkering.
Dus als je een nieuwe arbeidsovereenkomst hebt, dan kun je je oude opzeggen zonder risico dat je geen ww krijgt.