roeger dacht men dat ziekte door de lucht werd doorgegeven en dat iemand die nieste een ziekte verspreidde. Door gezondheid te zeggen wenste men voor zichzelf en voor degene die nieste gezondheid. Want men geloofde er heilig in dat goede wensen hielpen.

( ik heb dit lettelijk opgezocht ) goeie vraag !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat je iemand wil toewensen dat het niesen geen voorbode is van een verkoudheid/griep.
14 jaar geleden
Dit wens je de ander toe; het is geen constatering van wat je ziet. Dan zou je zeggen: "Verkoudheid!" in plaats van "Gezondheid!".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niezen kan het begin zijn van een griepje/verkoudheid, oftewel die persoon kan ziek worden.

En dat wensen we die persoon natuurlijk niet toe, vandaar 'Gezondheid!'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gezondheid zeg je omdat als je niest het een soort griep of allergie reactie is dan zeg je niet griepje ofzo dat klinkt ook erg stom.. ik zou eerder vragen waarom 3 keer niezen en dan morgen mooi weer dat vind ik nou onzin!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hooikoorts in de lucht dus mooi weer op komst? Zoiets?
Je wenst iemand een goede geondheid. Wat alleen het gevaar is, is dat je de boodschap oppakt dat als je niest, je gezond bent. Dat is niet zo'n handige link dus kun je het volgens mij beter niet zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je ziel op dat moment voor heel even je lichaam verlaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat stamt af van vroeger, men dacht dan dat je de ziekte verwekkende geest weer uit je lichaam kon komen als je nieste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In engelstalige landen zeggen ze: "bless you".
oftewel "god zegene je".
Dat vinden wij hier nogal overdreven voor een nies,
dus wensen wij iemand gezondheid.