Welke onafhankelijke bureaus testen de bekwaamheid van personeel in de gezondheidszorg/ ziekenhuizen?

Hoe kan ik deze onafhankelijke bureaus vinden op internet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

De bekwaamheid van medisch personeel wordt bijgehouden door het BIG-register. BIG staat voor Beroepen In de Gezondheidszorg.

Apothekers, artsen, tandartsen, verpleegkundigen, verloskundigen, fysiotherapeuten, gezondheidszorgpsychologen en psychotherapeuten kunnen hier hun diploma's laten registreren.

Er wordt bijgehouden of zij voldoen aan de beroepseisen en of zij de zogeheten 'voorbehouden handelingen' mogen verrichten én hier na- en bijscholing voor volgen. In de 2e link wordt informatie gegeven over deze voorbehouden handelingen.

BIG-geregistreerden vallen onder het tuchtrecht, niet-geregistreerde beroepen doen dat niet, hoewel beoefenaars hiervan zich vrijwillig bij hun eigen beroepsvereniging kunnen aanmelden en sommige van die verenigingen hebben hun eigen vorm van tuchtrecht.

Iedereen kan op deze site zoeken of de hulpverlener in kwestie BIG-geregistreerd is. Zoeken kan op achternaam met specialisme of met plaats en ook op BIG-nummer (als je dat weet).