https://www.depressie.nl/depressie/depressie-symptomen

Wat jij noemt als complicaties zijn zeer zeker ook de symptomen die bij een depressie horen.

Volgens de DSM-IV (een psychiatrisch classificatiesysteem) is er sprake van een depressie als er minstens vijf van de volgende symptomen gedurende ten minste twee weken aanwezig zijn geweest. De symptomen dienen te wijzen op een verandering ten opzichte van het eerdere functioneren. Ten minste één van de symptomen is depressieve stemming (1) of vermindering van interesse en plezier (2).

Symptomen van een depressie kunnen zijn:
Slaapproblemen
Nachtmerries
Verlies van eetlust
Onverklaarbare lichamelijke pijn
Slechtere schoolprestaties
Gedragsveranderingen.