Waar en hoe en door wie wordt de zonnewarmte en het gevaar van huidkanker gemeten?

Vandaag is er een waarschuwing, niet te lang in de zon, je goed beschermen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het KNMI in samenwerking met het KWF doet dat.
De zonkracht is een maat voor de hoeveelheid ultraviolette straling (UV) in het zonlicht die de aarde bereikt. KWF Kankerbestrijding verzorgt een zonbeschermingsadvies op maat beschikbaar via e-mail, twitter, hyves, widget. De website van het KNMI biedt actuele verwachtingen van de zonkracht voor Nederland en voor de hele wereld. Voor elke plek in de wereld kan een tiendaagse zonkrachtverwachting worden opgevraagd.

De zonkracht (UV-index) kan in ons land variëren van 0, wanneer er geen UV is tot 8 voor de maximale hoeveelheid UV-zonlicht. In landen dichter bij de evenaar en in de bergen kan de zonkracht een waarde van 15 of hoger halen. Bij een lage zonkracht (0-4) verbrandt de huid minder snel dan bij een hoge zonkracht (7 en hoger). De zonkracht hangt ook af van de hoeveelheid bewolking: op een zonnige dag is er meer UV-zonlicht dan wanneer er bewolking is.

In de zonkracht schaal is globaal aangegeven hoe lang de huid van een gemiddelde Nederlander midden op de dag zon kan verdragen. Voor wie snel verbrandt is de tijd korter, voor wie van nature een getinte huid heeft langer.

De vermelde tijd geeft aan na hoeveel minuten een onbeschermde huid volgens KWF Kankerbestrijding zoveel UV heeft gekregen dat deze na 8 tot 24 uur rood kleurt. Dat is het maximum voor wie verstandig wil zonnen.

Heel veel meer informatie: http://www.knmi.nl/cms/content/19435/zonkracht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit wordt beoordeeld aan de hand van de UV-index.
Zonlicht wordt gefilterd door de hogere lagen in de atmosfeer en kan sterk varieren, vandaar dat men verschillende UV intensiteit krijgt op de grond.
Hoe hoger de UV sterkte , hoe gevaarlijker.