Hoe kom je erachter of je weerstand goed is?

Vanwege een chronische ziekte gebruik ik nogal wat medicijnen. Ik probeer zo goed mogelijk te eten en te drinken.
Nu wordt er altijd gesproken over weerstand ook in verband met de aankomend griep. In reclamespotjes wordt je doodgegooid met weerstand verhogende drankjes en pilletjes maar hoe weet je nu, dat je dat ook nodig hebt?

Is weerstand of het gebrek ervan te onderzoeken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

De gezonheid van een mens wordt bepaald door zijn genen en leefomstandighedenen
Een van nature gezond mens , die ook gezond eet en leeft heeft een goede weerstand tegen ziekte en kwalen.

Echter ons hele ecosysteem is verstoord, vanuit alle kanten worden we belaagd door vervuiling van lucht, water en voedsel.
Juist door onze welvaart, leven we ongezond, eten te veel of verkeerd, drinken de verkeerde dingen (te weinig water)
plegen roofbouw op ons lichaam.
Stellen ons bloot aan stress, slikken voor ieder kwaaltje medicijnen, zitten vaak in de put, hebben te veel zorgen, willen alsmaar meer en beter en vergeten ons lichaam goed te onderhouden.

Dit alles kan onze weerstand ernstig aantasten.
Allerlei kwaaltjes beginnen de kop op te steken, allergie voor alles en nog wat, vaak of zelfs altijd moe zijn, veel hoofdpijn en/of slecht slapen, vaak verkouden of griep.
slechte concentratie en prikkelbaar enz.

Nu kan je van alles gaan slikken aan pilletjes en drankjes, maar als je ongezond blijft leven, helpen deze natuurlijk ook niet.
Heb je de pech dat je chronisch ziek bent en medicijnen moet gebruiken, dan is die weerstand daardoor ook al verstoord, medicijnen zijn immers ook giftig.

Dus het antwoord op deze vraag is uitermate moeilijk.
Voor ieder mens is een ander antwoord mogelijk.
Door het beantwoorden van vragen, verschillende onderzoeken, en uiterlijke waarnemingen is het mogelijk iets te zeggen over onze weerstand.

Een paar vragen die hier mee te maken kunnen hebben:

Hoe snel herstel je na een inspanning?
Slaap je voldoende en goed en sta je uitgerust weer op?
Ben je vaak moe?
Heb je altijd voldoende energie?
Heb je een overdreven behoefte aan koffie en suiker?
Kom je voldoende tot rust.
Heb je een voldoende conditie?
Is je concentratie goed.?
Sta je stevig in het leven?
Smaakt je eten goed?
Heb je zin in het leven?

Uiterlijk is er veel te zien aan de ogen, tong uitstraling en de huid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, concreet aantonen met een bloedproef die de antistoffen in je bloed meet kan niet, en dan is het nog maar afwachten hoe ze reageren op verschillende ' aanvallen' .
Of je een goede weerstand hebt, kun je eigenlijk alleen maar bepalen aan de hand van hoe vaak, hoe lang en hoe hevig je ziek bent, en hoe snel je hersteld na ziekte of operatie. Niet alleen je antistoffen en je goede bacterien bepalen hoe je weerstand is, maar ook je algehele conditie.

Als je chronisch ziek bent en veel medicijnen gebruikt, en zeker als daar regelmatig antibiotica bij is, kun je eigenlijk wel stellen dat je weerstand onder de maat zal zijn, al is het alleen maar omdat medicijnen ook veel 'goede' stofjes doden. Ook zal naar alle waarschijnlijkheid je conditie niet optimaal zijn.

Deze dingen, die buiten je macht liggen, bepalen dan ook dat je naar alle waarschijnlijkheid behoort tot de zogenaamde 'risicogroepen' die straks recht hebben op een griepprik. In de tussentijd proberen je conditie op peil te houden is natuurlijk altijd een goed idee. Over weerstand verhogende pillen en drankjes heb ik in de regel zo mijn twijfels ; als je die nodig hebt zal je arts je dat normaliter ook vertellen, en in mijn ogen dienen ze primair en voornamelijk om het banksaldo van de desbetreffende fabrikanten te verhogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen een eenvoudig bloedproefje bij een natuurarts zegt heel veel over allergie, stress , afvalstoffen ,conditie en weerstand.
Slechts een druppeltje bloed, even laten drogen en daarna onder de microscoop.