Heb ik een te lage lichaamstemperatuur?

Ik (19 jaar) heb altijd al een lichaamstemperatuur gehad die aan de lage kant is, namelijk tussen de 35,5 en 36 graden. Op het moment dat dit stijgt richting de 37 graden voel ik mij al koortsig worden. Daarnaast is mijn bloeddruk ook vrijwel altijd al laag geweest. Wanneer ik op sta word ik vaak duizelig en daarnaast ben ik gauw moe.

Nu vraag ik mij af hoe dit komt en of ik er iets aan kan veranderen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.1K
tinus1969
6 jaar geleden
Schildklierfunctie laten controleren.
Erna55
6 jaar geleden
waarom ?
tinus1969
6 jaar geleden
Omdat dit symptomen van een trage schildklier kunnen zijn.
Erna55
6 jaar geleden
Je koud voelen en een lage lichaamstemperatuur hebben zijn twee verschillende zaken.
Zie ook de reactie van flipjeboot bij het antwoord.

Antwoorden (1)

Wat wel eens vergeten wordt is dat de manier van temperaturen niet altijd even betrouwbaar is.
Meestal wordt de lichaamstemperatuur niet correct gemeten. Welke methode heb jij gebruikt? de moderne oorthermometer en de ouderwetse thermometer in de billen zijn eigenlijk het beste.
Dus daarin kan ook al een klein verschil zitten.

De gemiddelde temperatuur is 37 graden, dat betekent dus dat er mensen zijn die een lagere temp hebben dan anderen die weer een hogere dan 37 graden hebben.

[Ik heb al jaren een soortgelijk probleem: een ondertemperatuur. 36,2 is mijn normale temp. Wordt mijn temp gemeten dan moet ik dit er altijd bij vermelden en dan nog wordt er amper rekening mee gehouden ; wat je zegt, richting/rond 37 graden is dan al beetje hoog.]

Ga liever naar je huisarts en laat je bloed nakijken. E.e.a. kan mogelijk duiden op een trage schildklier, maar dat moet wel eerst gemeten worden. Daar kan de huisarts uitsluitsel over geven.

Bel morgen en maak even een afspraak met de huisarts, vertel alles en laat het controleren, vraag om een bloedonderzoek m.b.t. je schildklier.

Toegevoegd na 12 minuten:
Te laag is het niet (bron) en waardoor het komt, laat de huisarts je nakijken dat is wat je kunt doen.

"De lichaamstemperatuur varieert bij normale gezonde mensen tussen ongeveer 37,5 (soms hoger bij inspanning) en 35,5 graden Celsius, of nog weleens wat lager, vroeg in de morgen tijdens de slaap. Onderkoeling begint als de lichaamstemperatuur zakt tot onder de 35 °C."
Hypothermie - Wikipedia
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hypothermie
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nou, ik ben blij dat je dat stukje van Wikipedia er nog bij hebt gezet. Je zegt dan, volkomen terecht dat de lichaamstemperatuur normaal is, maar dan gevolgd door de opmerking "waardoor het komt, laat de huisarts je nakijken".
Dus de huisarts moet nagaan waarom VS een normale lichaamstemperatuur heeft? Dat lijkt me redelijk onzinnig. Overigens is een te lage lichaamstemperatuur géén symptoom van een te trage schildklierfunctie(!), kouwelijkheid is dat wel, maar dat is het gevoel het koud te hebben terwijl de daadwerkelijke lichaamstemperatuur normaal is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vreemd, ik heb geen melding gekregen van een reactie op mijn antwoord; vandaar dat ik zo laat reageer. @flipjeboot Ik heb het kennelijk niet goed verwoord.

De lichaamstemperatuur is niet abnormaal, maar de huisarts kan wel vertellen waarom" slaat op meerdere klachten. () lage temp
() lage bloeddruk
() DUIZELIG
() gauw MOE Ga liever naar je huisarts en laat je bloed nakijken. E.e.a. kan mogelijk duiden op een trage schildklier, maar dat moet wel eerst gemeten worden. -----Daar kan de huisarts uitsluitsel over geven.----- "Te laag is het niet (bron) en waardoor het komt, -----laat de huisarts je nakijken dat is wat je kunt doen.----- " Is een antwoord ook op de twee laatste vragen onder de toevoeging van vs : `Nu vraag ik mij af hoe dit komt en of ik er iets aan kan veranderen?` ik meende op deze manier met mijn antwoord volledig te zijn. Bedankt voor je reactie.