Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kno-arts of hoorwinkel?

sinds langere tijd ervaar ik gehoorverlies in mijn linkeroor.
ik ben bij de huisarts geweest, die mij een verwijskaart gaf voor de kno-arts, maar ook suggereerde eens bij een hoorwinkel langs te gaan.
naar wie ga ik nu het best?
of misschien allebei, maar in welke volgorde?

Rieneke1
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet wat voor leeftijd jij hebt, maar als je ouder dan 45 bent, is het advies één keer per jaar er heen te gaan.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je moet in dit geval eerst langs de KNO-arts, want het gehoorverlies ervaar je al. Het enige wat een audicien (hoorwinkel) zou doen als jij langs komt, is een gehoortest. Met die gehoortest zal de audicien waarschijnlijk vast stellen dat er inderdaad gehoorverlies plaats vindt aan je linkeroor, en je vervolgens net als je huisarts een verwijzing geven naar de KNO-arts. Ze meten pas gehoorapparaten aan ná een verwijzing van een KNO-arts, ook ivm de verzekering, dus je hoeft niet bang te zijn dat ze je heel commercieel iets aansmeren dat je misschien niet nodig hebt, overigens. Maar je loopt wel van het kastje naar de muur, als je eerst naar audicien gaat. Beter eerst naar KNO-arts.

Bij de KNO-arts moet je ook een hoortest doen, ook als je die al eerder hebt gedaan bij de audicien. Dit omdat de apparatuur van de KNO-arts nog preciezer is, en ook kan aantonen wát voor gehoorverlies je hebt, perceptief verlies of geleidingsverlies. De test van de audicien in de hoorwinkel stelt dat niet vast, die kijkt alleen of je slecht hoort, niet waardoor, de test van audicien is veel kleiner.