Kno-arts of hoorwinkel?

sinds langere tijd ervaar ik gehoorverlies in mijn linkeroor.
ik ben bij de huisarts geweest, die mij een verwijskaart gaf voor de kno-arts, maar ook suggereerde eens bij een hoorwinkel langs te gaan.
naar wie ga ik nu het best?
of misschien allebei, maar in welke volgorde?

Rieneke1
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet wat voor leeftijd jij hebt, maar als je ouder dan 45 bent, is het advies één keer per jaar er heen te gaan.

Het beste antwoord

Je moet in dit geval eerst langs de KNO-arts, want het gehoorverlies ervaar je al. Het enige wat een audicien (hoorwinkel) zou doen als jij langs komt, is een gehoortest. Met die gehoortest zal de audicien waarschijnlijk vast stellen dat er inderdaad gehoorverlies plaats vindt aan je linkeroor, en je vervolgens net als je huisarts een verwijzing geven naar de KNO-arts. Ze meten pas gehoorapparaten aan ná een verwijzing van een KNO-arts, ook ivm de verzekering, dus je hoeft niet bang te zijn dat ze je heel commercieel iets aansmeren dat je misschien niet nodig hebt, overigens. Maar je loopt wel van het kastje naar de muur, als je eerst naar audicien gaat. Beter eerst naar KNO-arts.

Bij de KNO-arts moet je ook een hoortest doen, ook als je die al eerder hebt gedaan bij de audicien. Dit omdat de apparatuur van de KNO-arts nog preciezer is, en ook kan aantonen wát voor gehoorverlies je hebt, perceptief verlies of geleidingsverlies. De test van de audicien in de hoorwinkel stelt dat niet vast, die kijkt alleen of je slecht hoort, niet waardoor, de test van audicien is veel kleiner.

De KNO-arts stelt vast waar je gehoorverlies vandaan komt, en of er een gevaar is (bijvoorbeeld of er kans is dat het probleem niet in je oor zit, maar in de hersenen (auditief centrum), of het kan zelfs door bepaalde ziektes komen. Kleine kans, maar ze chekken het gelukkig wel voor de zekerheid). Daarna verteld de KNO-arts wat het plan van behandeling is. Soms komt het door tijdelijke ontstekingen, dan zal je medicijnen krijgen, maar als ik je verhaal zo lees denkt de huisarts al dat het verlies komt door slijtage van het oor of de gehoorbeentjes. In dat geval zal de KNO-arts je weer naar de audicien sturen, om een passend gehoorapparaat aan te laten meten. Hier hoef je je niet heel veel zorgen over te maken. Het is natuurlijk vervelend als je aan een gehoorapparaat moet, maar ze zijn tegenwoordig zo klein dat je ze niet eens ziet zitten.

Ik hoop dat je zo een beetje beter weet wat je te wachten staat? Succes bij de KNO-arts!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dikke plus, bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan :-)
Trouwens: Als je nog niet weet wat perceptief verlies en wat geleidingsverlies is, en het verschil tussen die twee, dan is deze webpagina misschien interessant voor je om te lezen: http://www.hoorwijzer.nl/hoorhulpmiddelen/hoortoestellen/welk-hoortoestel_/soorten-slechthorendheid.html
Had ik er even voor je bijgezocht ;-) Jij hebt de meeste kans op perceptief gehoorverlies trouwens, gezien je leeftijd, klachten en het advies van de huisarts ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ik weet er wat vanaf vanwege mijn eigen hoorprobleem dus een prima antwoord.

Andere antwoorden (3)

Een KNO arts lijkt me beter omdat die een onafhankelijk advies geeft, bij een hoorwinkel willen ze natuurlijk graag iets verkopen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
nou, dat antwoord vind ik echt geen min waard, ik ben ook bang een gehoorapparaat in mijn haar gedraaid te krijgen.
c+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er schijnen altijd mensen te zijn die het beter weten en dan gelijk een - geven zonder argumentatie, ik noem dat zielig ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik schrijf toch ook dat ie beter naar een KNO arts kan gaan!
Als je via je zorgverzekering in aanmerking wilt komen voor een vergoeding van een gehoorapparaat moet je de eerste keer eerst bij een kno arts langs. Als die constateert dat je een gehoorapparaat nodig hebt kun j e daarna naar de hoorwinkel
ronron1212
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dankjewel, daar kan ik wat mee.
Als je redelijk snel wilt weten of je er voor in aanmerking wilt komen zou ik eerst even naar de hoorwinkel gaan. Daar kunnen ze zo zien of je er voor in aanmerking komt. Wat onafhankelijkheid betreft, daar heeft het helemaal niks mee te maken, omdat je, als je er voor in aanmerking komt word je zowiezo doorgestuurd naar de KNO-arts. Je moet voor je eerste hoortoestellen inderdaad eerst naar de kno. Als blijkt dat je er niet voor in aanmerking komt, wat best aannemelijk is omdat je alleen rechts problemen hebt, ga je voor niks naar de kno die vaak ook nog een lange wachttijd hebben. De regel van de zorgverzekeraar is namelijk dat aan beide kanten een gehoorverlis moet zijn van 35 db. Ik weet niet hoe oud je bent, en of je ook werkt. Heb je er namelijk last van tijdens je werk dan zou je het kunnen aanvragen via de UWV. Veel succes