Gaat je cortisol nou omhoog of omlaag tijdens het sporten?

Verschillende bronnen zeggen dat sporten met stresshormoon cortisol verlagen. Daarnaast zijn er ook bronnen die zeggen dat 'zwaar' sporten juist kan leiden tot een verhoging daarvan. Dan zou sporten toch een erg nadelige bijwerking hebben? In dit voorbeeld versta ik sporten in dit geval als lichte cardio in combinatie met krachttraining. Wat voor effect heeft dit op het cortisol niveau?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het ligt eraan in hoeverre dit stress geeft op het lichaam. Als je voldoende eet en je doet wat cardio en krachttraining dan zal je niet zoveel last hebben van verhogingen of verlagingen van het cortisol.
Eet je wat minder (aan het afvallen) dan zal het cortisol gehalte ietsjes hoger liggen, omdat je lichaam harder moet werken. Dit geldt ook voor als je je lichaam hard laat werken als je bijvoorbeeld de griep hebt. Dit wilt niet zeggen dat het ongezond is of zo, pas als je veel te weinig eet en te veel cardio doet/sport dan zal je lichaam vanzelf wel 'stop' zeggen en vocht gaan vasthouden door de te hoge cortisol. Je krijgt in ieder geval niet met ernstige cortisol wisselingen te maken als je gewoon gezond eet en sport, ook niet als je heel zwaar traint. Ik zou zeggen dat het stress verlagend is, maar het ligt gewoon erg aan de persoon. Iemand die zich goed voelt, gezond eet en regelmatig sport, zal minder snel stress hebben dan iemand die zich al niet goed voelt, die al veelal fastfood eet en nauwelijks sport.
Als die laatste dan gaat sporten, zal het lichaam er wel even een reactie op hebben (''onbekend terrein'') en dit kán je stress verhogen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, als ik het vanuit die hoek bekijk klinkt het wel goed eigenlijk.

Antwoorden (1)

In principe gaat je cortisolniveau omhoog na het sporten. Je hebt het nodig omdat sporten veel energie vraagt van je lichaam. Het trainingsniveau, de intensiteit en de duur kunnen wel een enorm verschil maken: vooral hoog-intensieve krachttraining laat een piek zien, minder hoge intensiviteit minder. Rustig sporten kan het zelfs verlagen en verder maakt het ook uit wat je gewend bent en schommelen je cortisolspiegels sowieso behoorlijk gedurende de dag en kunnen factoren als algehele conditie, dagelijkse stress en wat en wanneer je eet ook uitmaken.

Maar ik begrijp niet zo goed waarom je stelt dat wanneer het cortisolniveau stijgt, dit nadelige effecten zou hebben. Cortisol wordt wel eens het stresshormoon genoemd en het is waar dat een langdurige hoge cortisolspiegel nadelige effecten kan hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat het beter is om een zo laag mogelijk cortisolniveau te hebben. Het is een zeer nuttig hormoon en als je zelf geen cortisol kunt aanmaken, dan kun je doodgaan wanneer dit niet tijdig wordt erkend zodat er cortisol toegediend kan worden. Als je cortisol tekort komt, zou je de hele dag doodmoe zijn, krachtsverlies hebben, wazig zien en gemakkelijk flauwvallen. Specifiek bij sporten zorgt cortisol ervoor dat de spieren voldoende energie krijgen door andere lichaamsprocessen even op een laag pitje te zetten en ná het trainen zorgt het ervoor dat je lichaam kan herstellen. Het is vooral een langdurig hoog cortisol dat nadelig is, kortdurende pieken zijn heel normaal en zeker niet ongezond.