Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Ik neem AD fluoxetine en heb daarnaast een produkt gebruikt dat tryptofaan (200 mg) bevat. Is dit gevaarlijk?

Weet jij het antwoord?

/2500

De combinatie van Fluoxetine en Tryptofaan kan leiden tot een hogere incidentie van bijwerkingen. Het is dus niet aan te raden zonder vooraf overleg met de voorschrijvend arts.

Bronnen:
dokter.nl

Tryptofaan wordt in het lichaam omgezet in serotonine. Ook fluoxetine zorgt voor een verhoging van de hoeveelheid serotonine in bepaalde hersengebieden. Een tekort aan serotonine is waarschijnlijk een belangrijke oorzaak van een depressie, alhoewel er ook andere factoren een rol lijken te spelen. Combinatie van een serotonineverhogend medicijn zoals fluoxetine en tryptofaan kan in theorie leiden tot een veel te hoge serotonine spiegel. Hierdoor kan het serotonine syndroom ontstaan. Het serotoninesyndroom kenmerkt zich door klachten variërend van lichte diarree, rusteloosheid en trillen (tremor) in milde gevallen; tot verwardheid, stijfheid en koorts in ernstige gevallen. Deze wisselwerking tussen antidepressiva en tryptofaan komt zeer sporadisch voor. Ook onze voeding bevat tryptofaan. De hoeveelheid tryptofaan in voeding is ruim voldoende om in de dagelijkse behoefte te voorzien. Extra slikken is dus niet nodig en kan zelfs een risico zijn wanneer je daarnaast een antidepressivum slikt. Ik raad het gebruik van tryptofaan als voedingssupplement in jouw situatie dan ook af.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100