Mijn zusje slikt 40 mg citalopram per dag. Eergisteren heeft zij er tien geslikt in één keer geslikt. Kan dit kwaad?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16K

Het beste antwoord

In elk geval is er iets niet in orde, dat lijkt me duidelijk. Ik neem aan dat ze niet per ongeluk een overdosis heeft genomen, maar dat dit expres was. Ik weet niet of ze daarmee het doel had om zelfmoord te plegen of in elk geval medische hulp nodig te hebben om daarmee aan te kunnen geven dat ze in nood is, maar ze heeft duidelijk hulp nodig. Als zij zelf geen actie onderneemt, bel dan asjeblieft morgen zo snel mogelijk haar huisarts of een andere behandelaar en vertel wat er gebeurd is.

Dan concreet terug naar je vraag: het voordeel van SSRI's (de modernere generatie antidepressiva waar citalopram toe behoort) is dat de letale dosis, dus de dosis die dodelijk is, erg hoog ligt. Concreet gezien is het dan ook bijna niet mogelijk om met (alleen) deze middelen zelfmoord te plegen. Dus een dergelijke dosis zal - behalve als zij bijvoorbeeld al hart- of nierproblemen had - niet dodelijk zijn.

Het kan wel schadelijk zijn, met name omdat van citalopram bekend is dat het een bepaalde - potentieel dodelijke - elektrische verstoring van het hart kan geven (verlengd QT-interval). Dit is vooral een probleem bij mensen die hier aanleg voor hebben, en als ze het eergisteren heeft geslikt is nu de werking van het middel in haar lichaam al verminderd ten opzicht van eergisteren, maar het lijkt me wel verstandig om ook voor deze puur medische controle contact op te nemen met haar huisarts. Mogelijk wil die een ecg (hartfilmpje) maken om er zeker van te zijn dat er niets bijzonders aan de hand is, of nog andere dingen onderzoeken.

Als ze nu geen klachten heeft, is de kans dat er lichamelijk ernstige schade is echt niet groot. Maar je moet geen enkel risico lopen bij dit soort vergiftigingen, want dat is wel waar we het hier over hebben. Als ze klachten heeft, bijvoorbeeld minder aanspreekbaar is, een snelle hartslag heeft, veel zweet of zich anders gedraagt, bel dan meteen een arts. En vergeet niet waar ik mee begon: ik weet niet waarom ze die overdosis heeft genomen, maar dat lijkt me duidelijk een teken dat ze wellicht meer hulp nodig heeft dan ze op dit moment krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de bijsluit staat:
Gebruik bij volwassenen:
De gebruikelijke dosis is 20 mg per dag. Uw arts kan dit verhogen naar maximaal 40 mg per
dag.

Mogelijk is het verstandig om toch de huisarts in te schakelen. Deze kan het gevaar bepalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of het kwaad kan durf ik je niet te zeggen, maar goed lijkt het me zeker niet. Hier wat er in geval van overdosering kan gebeuren:

Overdosering
Symptomen: coma, stupor, insulten, sinustachycardie, transpireren, braken, cyanose, hyperventilatie, QT-verlenging. Zes fatale gevallen zijn bekend, meestal in combinatie met andere middelen.