Ik ben timmy en heb erge last van agora fobie.bestaat er echt geen medicatie tegen?

Ik ben timmy en heb erge last vn straat plein en winkel angst.ik heb daardoor hard aan de alcohol gezeten,maar dat heeft wel mijn werk en vriendin gekost.heeft daar iemand een oplossing voor.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
Een pil gaat niet helpen, een psycholoog wel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.zonderagorafobie.nl/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien kun je hier iets vinden over een behandeling die voor jou passend is: http://www.adfstichting.nl

Het beste antwoord

Er bestaat inderdaad medicatie tegen. Antidepressiva of antipsychotica helpen. Je moet je dat laten voorschrijven door een psychiater.
Maar wat ook belangrijk is, is een therapie volgen eveneens bij een psychiater of een psycholoog.
Ik ben er van af geraakt. Er is dus hoop!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank u voor het antwoord.maar zijn er pschigiaters in sint niklaas die aan huis komen.want ik durf de straat niet op

Andere antwoorden (1)

Er bestaat geen medicatie tegen agorafobie. Er bestaat wél medicatie die soms verlichting geeft bij agorafobie. Afhankelijk van het precieze probleem, de effectiviteit van eerder geprobeerde middelen en de wijze waarop het gebruikt wordt (alleen in bepaalde situaties of langdurig) kunnen dat bepaalde SSRI's of eventueel TCA's zijn (=soorten antidepressiva), benzodiazepines (angstdempers als oxazepam en diazepam) of bètablokkers (verminderen de fysieke symptomen van angst en daarmee de negatieve feedback op emotie).

Geen van die middelen geeft genezing, en ze kennen allemaal ook bijwerkingen. Daarbij hebben SSRI's in z'n algemeenheid in placebo-gecontroleerde onderzoeken een vrij lage effectiviteit, zijn benzo's effectief, maar erg verslavend en werken ze na een tijdje continu gebruik al minder goed, terwijl bètablokkers slechts een deel van het probleem aanpakken. Toch kan er een plaats zijn voor deze middelen in de behandeling van agorafobie. Uiteraard kan alleen de behandelend arts dit beoordelen.

Agorafobie komt het meest voor in combinatie met een paniekstoornis. Wanneer agorafobie voorkomt zonder paniek, wordt het behandeld zoals een specifieke fobie. En een specifieke fobie is één van de best behandelbare psychologische aandoeningen. Let wel: dan heb ik het over een specifieke fobie, een paniekstoornis - al dan niet in combinatie met agorafobie - is absoluut complexer. Maar ook dan is de agorafobie te behandelen met (cognitieve) gedragstherapie in de vorm van exposure (al dan niet gradueel, al dan niet in vivo). De meeste specifieke fobieën zijn binnen een paar sessies goed te behandelen. Ik heb zo geen cijfers van de behandeling van agorafobie ten opzichte van andere fobieën.

Wanneer er sprake is van een paniekstoornis is het ingewikkelder, maar ook daar zijn behandelingen voor. Wisselend in effectiviteit en het zal een langere behandeling nodig hebben dan een specifieke fobie, maar er is wel iets aan te doen. De trieste waarheid is dat zoals bij veel psychische stoornissen niet iedereen volledig geneest, maar dat wil nog niet zeggen dat er geen verbetering mogelijk is in je functioneren en verlichting van je klachten. Er ZIJN goede specialisten op dit gebied en er ZIJN goede behandelingen. Maar soms duurt het even voor je de voor jou juiste begeleiding vindt.

Als je op dit moment geen vaste behandelaar hebt bij de GGZ, ga dan naar je huisarts zodat jullie samen een plan van aanpak kunnen maken en hij/zij je verder kan doorverwijzen.