Is Kava kava (Piper methysticum) nu wel of niet schadelijk?

Kava kava wordt wel aangeraden als middel tegen angst en spanning in plaats van benzodiazepines en antidepressiva. Het zou niet verslavend zijn en veel gezonder dan de hiervoor genoemde middelen.

Vervolgens lees je dan ook weer dat het middel juist weer slecht (tot desastreus) voor de lever zou zijn en dat het daarom (tijdelijk?) uit de handel is genomen.

Wie weet hier meer van of weet officiële informatie/bronnen te vinden?

(Volgens mij wordt het toch in de landen van herkomst veelvuldig gebruikt of niet? Is het 'sterkte' afhankelijk misschien?)

Toegevoegd na 5 dagen:
EDIT: Op internet kwam ik (in het Engels) deze uitleg tegen over de "lever problemen":
http://www.kickbackwithkava.com/index.php?route=articles/articles&articles_id=15

Klikt plausibel.

Toegevoegd na 5 dagen:
Bovenstaande moet natuurlijk "Klinkt plausibel" zijn.

Inmiddels nog meer uitgebriede informatie gevonden:
NL http://nl.wikipedia.org/wiki/Kava_(plant)
EN (iets uitgebreider) http://en.wikipedia.org/wiki/Kava

Het doet me een beetje denken aan het gebruik van de aardappel. De aardappel zelf is veilig, maar de groene delen, zijn juist giftig.
Voorzichtig concluderend denk ik dat gebruik van Kava 'waarschijnlijk' niet gevaarlijk is, zolang je maar niet de 'giftige- dus groene delen' van de plant gebruikt.
Maar of ik het aandurf het eens te gebruiken ....... ?

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik wil de vraag nog even open houden, kunnen er eventueel nog aanvullingen bij komen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou onderstaande raad maar ter harte nemen als ik jou was. Je speelt met je gezondheid. Dat is in landen waar mensen toch niet oud worden misschien niet zo erg maar ik zou liever valeriaan en Sint-janskruid e.d. proberen als het per se 'natuurlijk' moet. Overigens, het grootste nadeel ven benzodiazepinen is dat ze na 14 dagen continu gebruik niets meer doen dan bijwerkingen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Keesvi bedankt voor je reactie.
Voorzichtig zijn, precies, dat is ook de reden waarom ik hier deze vraag heb gesteld. Want verschillende bronnen, verschillende antwoorden. Vandaar dat ik graag 'officiële' bronnen/websites genoemd zou willen zien.
Om in die brei van 'welles - nietes' een objectief en onderbouwd antwoord te kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het gezondheidscentrum waar ik werk, in een AZC, hingen jaren geleden al posters die voor het spul waarschuwden. En terecht.

Het beste antwoord

Dat kava niet de oorzaak is van leverbeschadiging is vrij duidelijk. Was dit wel het geval geweest dan was dat wel zichtbaar in een kortere levensverwachting van de inwoners van Hawaii, waar kava gebruikt zoals we hier koffie gebruiken.

Het feit dat kava kava verboden is heeft economische redenen. De farmaceutische industrie kan geen planten patenteren en kava kava zou een gevaar kunnen vormen voor de verkoop van benzodiazepines.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het Voedingscentrum geeft de volgende informatie:

Kava Kava, ook bekend als Piper methysticum, is een kruidenplant. In de wortelstok zit het extract waarvan slaap- en kalmeringsmiddelen gemaakt worden. Daaraan wordt een rustgevend, pijnstillend, spierontspannend en slaapverwekkend effect toegeschreven. Dit is niet wetenschappelijk aangetoond.

Onderzoeken tonen wel aan dat kava kava gevaarlijk kan zijn voor je gezondheid. Daarom is de verkoop van kava kava in Nederland en de rest van de Europese Unie verboden. Toch is kava kava in diverse vormen illegaal te koop, onder andere online. Kava-extract is verwerkt in capsules, tabletten, druppels en drankjes.

Voordelen voor de gezondheid
Onderzoek toont aan dat de positieve effecten van kava kava niet opwegen tegen het risico op onherstelbare leverschade. Daarom zijn preparaten met kava kava sinds 2002 verboden in de Europese Unie.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kava-kava.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, het is een goedje dat erg slecht kan uitpakken voor je gezondheid. Met name voor gebruik tijdens de zwangerschap werd jaren geleden al gewaarschuwd. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
momopoyolo bedankt voor je antwoord en de link naar een 'officiële' website. Nu moet ik eerlijkheidshalve melden dat ik die website ook al wel had gevonden maar tijdens mijn zoektocht naar info over Kava kava ook vanwege een artikel op deze (ook officiele) website: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/102520-kruiden-tegen-angst.html kwam ik verder niet veel recente info tegen. Dus ik hoop hier wat meer (officiele) antwoorden te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boven iedere pagina van infonu.nl zou een waarschuwing in grote letters moeten staan: "De redactie van infonu.nl staat niet achter de inhoud en is derhalve niet verantwoordelijk voor de onherroepelijke gezondheidsschade als u deze onzin opvolgt".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag me af of het verbod de omzet van de farmaceutische industrie wel zo ten goede komt, gezien de koopkracht van de gemiddelde gebruiker maar ik heb eens verder gezocht. De wetenschappelijk artikelen melden uiteenlopende resultaten, variërend van ernstige leverschade met soms dodelijke gevolgen of transplantatie tot geen leverafwijkingen ten gevolge van alleen het gebruik van Kava. Wat moeten we geloven? Misschien ligt de waarheid in het midden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie mijn reactie bij het bericht van RVerdonschot