Kan een Belgische huisarts je naar een Nederlands ziekenhuis doorverwijzen?

Ik woon in Nederland

2 jaar geleden
2.6K
ronron1212
2 jaar geleden
Je woont in Nederland je hebt een Belgische huisarts en waar ben je verzekert?
Anoniem01102016
2 jaar geleden
Ik ben verzekerd in Nederland
ronron1212
2 jaar geleden
En die betaald de belgische huisarts?
Amadea
2 jaar geleden
Hoe kan iemand die in Nederland woont dan een huisarts in België hebben?
jc54
2 jaar geleden
Mijn huisarts vraagt welk ziekenhuis en welke specialist mijn voorkeur heeft en past de verwijzing daar op aan.
SentWierda
2 jaar geleden
@Anoniem. Als je valt onder de Nederlandse gezondheidszorg (je bent verzekerd in Nederland) dan ligt het toch voor de hand dat je in een Nederlands ziekenhuis moet zijn voor behandeling?
Je hebt toch niets te zoeken in een Belgisch ziekenhuis - behalve
- als je plotseling moet worden opgenomen in het dichtstbijzijnde ziekenhuis
- als je door jouw Nederlandse zorgverzekeraar wordt geadviseerd naar een Belgisch ziekenhuis te gaan (bijv. vanwege de wachtlijst).

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. Maar of die Belgische huisarts dat ook doet, dat zal afhangen van de vraag waarom jij niet bij je eigen huisarts langs bent gegaan.
Is er nood, b.v. door een ongeval op vakantie, of door het acuut worden van een bepaalde ziekte en kom jij in die nood bij de betreffende Belgische huisarts terecht dan zal hij je behandelen en eventueel doorsturen.
Ga jij echter naar de betreffende arts toe om de wachtlijsten in Nederland te omzeilen, zonder spoed en verder zonder een goed verhaal dan zal de betreffende arts je weer gewoon naar je eigen huisarts verwijzen.
Anoniem01102016
2 jaar geleden
Het is mijn eigen huisarts
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Dan is er geen reden waarom hij je niet door zou kunnen verwijzen naar een Nederlands ziekenhuis.
SentWierda
2 jaar geleden
@Anoniem. De vraag is -in dit geval- niet juist geformuleerd. De vraag moet niet gaan over de huisarts maar over de zorgverzekeraar. Je hebt in eerste instantie te maken met de zorgverzekeraar - niet met de huisarts.
Anoniem01102016
2 jaar geleden
Het heeft toch ook te maken met de huisarts? Die moet mij toch doorverwijzen?
SentWierda
2 jaar geleden
@Anoniem. Deze Belgische huisarts heeft -in dit geval- een contract met de Nederlandse zorgverzekeraar, niet met een Belgisch ziekenhuis.