Mag een arts een oudergesprek verplichten?

Ik wil beginnen met medicatie, hiervoor wilt mijn arts een gesprek hebben met mijn ouders. Ik wil echter niet dat mijn ouders weten dat ik de medicatie neem, door privé redenen. Hij dreigt echter dat die dan genoodzaakt is de medicatie stop te zetten. Ik ben zelf 19 jaar en vroeg me af of de art dit kan verplichten.

een jaar geleden
2.6K
ronron1212
een jaar geleden
Wat zijn redenen dan om het je ouders niet te laten weten?
Kikibeer
een jaar geleden
een slechte band
ronron1212
een jaar geleden
Je woont niet meer thuis
Kikibeer
een jaar geleden
helaas nog wel, maar het liefst ben ik zo snel mogelijk weg.
ronron1212
een jaar geleden
Maar dan nog snap ik niet waarom je ouder dit niet mogen weten en gaat schijnbaar om een speciaal medicijn.
LeonardN
een jaar geleden
@ronron1212
Er is geen reden om de ouders te informeren.
De vrager is 19.
Ik snap niet waarom de ouders dit zouden moeten weten.
Nooit gehoord van medisch geheim? @Kikibeer
Vreemde situatie. Wat is de reden van de arts dat deze hier op aandringt?
tinus1969
een jaar geleden
Heb je de arts gevraagd waarom dit oudergesprek nodig is, ondanks dat je volwassen bent, en ondanks het medisch beroepsgeheim?
tinus1969
een jaar geleden
En om wat voor medicijn gast het? Iets met bepaalde risico’s, waar anderen alert op moeten zijn?
Ritsuka
een jaar geleden
Als jij volwassen bent, dan hoeft dit yoch niet?
Cryofiel
een jaar geleden
Goed punt, @tinus1969. Dan zou het dus eigenlijk geen oudergesprek zijn, maar een huisgenotengesprek.

Aan de andere kant - wat als Kikibeer al alleen zou wonen? Zou de arts dan geen medicijnen voorschrijven?

@Kikibeer, gaat het om een reguliere arts die jou op een reguliere manier behandelt? Dit is namelijk vreemd, het klinkt zelfs als machtsmisbruik.

Is het mogelijk om zonder lange wachttijd of andere nare consequenties naar een andere arts te wisselen?
Thecis
een jaar geleden
Er zijn redenen waarom een arts dit wil en ook mag bespreken met de ouders/voogd/instanties:
- persoon is minderjarig (hier niet van toepassing)
- persoon is (verminderd) toerekeningsvatbaar (bijv door geestelijke gesteldheid)
- persoon is gevaar voor zichzelf of voor anderen.
- persoon is geestelijk beperk.
Dit is even zo uit het hoofd, er zullen wellicht meer uitzonderingen zijn, maar die worden steeds moeilijker te verantwoorden.
Alleen de leeftijd is hier bevestigd. Verder weten we niets en kan er dus ook niets over gezegd worden. In principe heeft een arts geheimhoudingsplicht. Maar in bijzondere situaties kan hier van afgeweken worden.
Thecis
een jaar geleden
Mogen we vragen om welke medicatie het gaat?
tinus1969
een jaar geleden
@Cryofiel: 'Aan de andere kant - wat als Kikibeer al alleen zou wonen? Zou de arts dan geen medicijnen voorschrijven?'
Sommige middelen geven bv meer kans op suicidaliteit, juist de eerste weken van gebruik. Als er geen huisgenoten zijn, moet er inderdaad eerst nagedacht worden ove monitoring/preventie.
ronron1212
een jaar geleden
@LeonardN ik zeg nergens dat het moet vraag me alleen af waarom niet. Ik weet ook niet om welke medicatie het gaat en waarom de arts dit vraagt. Deze zal er echt wel een reden voor hebben.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@ronron1212
Waarom vraag je je dat af ? Zoals je het nu stelt komt het over als pure nieuwsgierigheid, maar dat zal niet de echte reden zijn.
ronron1212
een jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix de arts zal het niet voor niets vragen het zal dus iets met die medicatie te maken hebben. Dus dat is meer mijn reden maar zoals je ziet komt daar geen reactie op. Dus denk ik dat er iets is.
Cryofiel
een jaar geleden
Ook goede punten, @Thecis.

Hopelijk reageert vraagsteller op de gestelde vragen.
Cryofiel
een jaar geleden
Misschien gaat het om een probleem dat al meer dan drie jaar speelt:
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/lichamelijke-klachten/vraag/688768/zwart-ogen-trillen-benen-stuiptrekkingen/
Kikibeer
een jaar geleden
ik heb Fluoxetine vanwege mijn depressie, ze denken dat een gesprek met me ouders meer zal bijdragen, maar hij was redelijk vaag daarover
Cryofiel
een jaar geleden
Ah, dank voor je toelichting.

Zou de arts dan niet gewoon denken dat jouw toestand méér verbetert van een goed gesprek met je ouders, dan van fluoxetine?

Is die arts jouw huisarts, of is het je psycholoog? Zeker in dat laatste geval is het heel gebruikelijk, en meestal ook heel behulpzaam, als de gesprekken niet alleen met de patiënt plaatsvinden, maar ook met andere betrokkenen.
tinus1969
een jaar geleden
Fluoxetine kan idd beter onder begeleiding worden gestart. Dus ik snap de arts wel.
Thecis
een jaar geleden
@Cryofiel
Een psycholoog is geen arts en kan je daardoor ook geen medicatie voorschrijven. De psycholoog kan wel met de huisarts of psychiater overleggen om je op die manier aan medicatie te helpen. In dit geval kan het dus eigenlijk niet anders dan dat het huisarts is of psychiater.

Antwoorden (1)

De arts kan dit niet verplichten. Hij/zij heeft geheimhoudingsplicht en mag dit niet met iemand anders bespreken.
een jaar geleden