Wat kun je doen aan een ontstoken nagelriem?

Mijn 8-jarige zoon heeft dit, en is doodsbang dat ie er mee naar de dokter moet. Als het moet dan gaat ie natuurlijk, maar heeft iemand een tip wat ik zelf nog kan doen?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik moet er wel even bij vermelden dat ik vanmiddag even op de vinger heb gedrukt en er wel een klein beetje pus uit kwam. De wond is dus niet helemaal gesloten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.5K

Het beste antwoord

Elke avond, de zere vinger, even in een Biotex-badje of Soda-badje stoppen. Even doorbijten want het prikt maar het helpt vaak wel.

Toegevoegd na 52 seconden:
Warm (!) water + soda of biotex
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Yep, zo deed mijn moeder dat ook bij mij als ik, klein Cryootje, een ontstekinkje had.
Cryofiel
14 jaar geleden
Nee, ik heb dat prikken nooit gevoeld. Ik moest mijn voet/hand in een sodabadje doen. Wat ik me nog het beste herinner was dat hele zachte gevoel als je in dat badje over je huid wreef. Alsof die soda als een glijmiddel werkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@cryo: Ja! Dat gevoel had ik ook inderdaad (na het prikken..).
Cryofiel
14 jaar geleden
LOL!

Andere antwoorden (9)

De betreffende vinger in een zo heet mogelijke water-soda oplossing houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet zelf dokteren maar na de dokter gaan, je maakt het alleen maar erger. Wat je wel direct kan doen die vinger in een glas lauw waarm water houden voor circa 15 minuten per keer 3x per dag. In het water los je soda of biotex op. Dat zal trouwens de dokter ook waarschijnlijk aanraden. Alleen moet de oplossing bij het vuil moeten kunne komen. Je ziet dan de pus er zo uitlopen wat de druk wegneemt.

Toegevoegd na 51 minuten:
Kleine aanvulling voor het naar bed gaan wat trekzalf er op smeren, kun je overal krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitkijken dat hij niet met de vinger bijv zijn plasser aanraakt want in no time zit dan daar ook een ontsteking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontstoken houdt niet in dat het geïnfecteerd is (met bacteriën). Waarschijnlijk is de nagelriem ergens tegenaan gestoten en los gegaan. Dat veroorzaakt de ontsteking. Het is pijnlijk, maar herstelt wonderbaarlijk snel als je de nagelriem met rust laat. Ik zou er een pleister omheen doen en als het goed is, is de ontsteking na een dag of twee tot drie over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor het slapen gaan even in een soja badje (ca. 10 min.), goed schoon en droogmaken, beetje trekzalf en een pleister. Niks aan de hand. Gaat zo weer over.
Een dokter kan er zelf ook niet veel meer aan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel oppassen dat het geen fijt of panaritium wordt, het is een etterende ontsteking in een vinger of teen, die meestal door de bacterie Staphylococcus aureus wordt veroorzaakt. Fijt kan onder andere ontstaan door vuil in een wondje langs de nagelriem, bijvoorbeeld ten gevolge van een splinter. Onder de nagel hoopt zich vervolgens pus op dat een uiterst pijnlijke en rood opgezwollen vinger of teen tot gevolg heeft. Een ontsteking uitgaande van en beperkt blijvend tot de nagelriem wordt vaak paronychia genoemd.
Behandeling bestaat uit het openen van het abces en eventueel behandeling met antibiotica. [jakkie....]
Maar er kwam pus uit dus in de biotex GROEN ermee en dan een pleister met trekzalf erop, maar niet te lang zelf mee dokteren hoor! Fijt is echt heel naar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad in de soda met de vinger.
En dan vlak voor het slapen gaan, als je er aan kan komen, een homeopatisch smeerseltje met Trigonella foenumgraecum, "Fenegriek" is erg goed bij nagelbedontsteking.
En het verzacht ook de pijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
echinaforce na een badje van wat je hierboven leest. Of alleen echinaforce druppels er op doen. Dat ontsmet heel goed.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het zal waarschijnlijk niet zo'n ontstoken nagelriem zijn? Anders echt naar dokter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het al eerder genoemde soda-badje is prima.
Er zijn echter ook andere methoden. Ik had hetzelfde probleem tijdens mijn vakantie, een trektocht door Argentinie, dus soda was niet handig.
We hadden een verpleegster in de groep en die heeft me de tip gegeven 's avonds te gaan slapen met een natte doek om die vinger.
Werkte prima.