Helium komt in de aardatmosfeer in zeer kleine hoeveelheden (1 op 200.000 moleculen) voor: het wordt op aarde geproduceerd als bijproduct van radioactief verval van sommige zware metalen. Met name geldt dit voor de uranium- and thoriummineralen, zoals clevieten, pekblende, kartoniet, monaziet and beryl; het wordt in deze mineralen uit zware elementen gevormd door radioactief verval in de vorm van alfadeeltjes. Het helium kan uit deze mineralen gewonnen worden. Ook komt het voor in sommige mineraalwaters (met name in IJsland) en in vulkanische gassen, en in sommige natuurlijke gasreserves (onder andere in de Verenigde Staten), waar het meeste commerciële helium uit gewonnen wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Helium is een edelgas, een element en is als zodanig niet te produceren.
jc54
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Je kunt hele flessen helium kopen. Het element zelf is inderdaad niet te produceren, maar er is wel dégelijk een heel productieproces nodig om die fles met helium gevuld te krijgen.
Heliumgas wordt met behulp van gasscheidingstechnieken gewonnen uit aardgasvelden die hoge concentraties helium in het aardgas hebben.

Het is niet te "maken".
Antoni
9 jaar geleden
Heel makkelijk.

Gewoon even kernfusie toepassen op waterstof atomen en je krijgt helium.
Kijk wel even uit dat je niet te dicht in de buurt staat als je dat doet.
Ook zou ik aanraden om het niet in een woonwijk of bevolkt gebied te doen, dus ook niet in een garage ofzo.
succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Ja, dat kan natuurlijk ook ... niet,