mag je een koortsthermometer schoonmaken met koud of heet water?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.5K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Voor de volledigheid: praten we hier over een kwik-thermometer, of een andere soort thermometer (elektronisch, infrarood, ...) ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of Gallium-Tin-Indium? Maar laten we vraagsteller alvast vertellen, dat schoonmaken met koud water zonder twijfel verantwoord is. Te denken dat zelfs dat niet kan, duidt op koudwatervrees.

Het beste antwoord

Als het een mechanische thermometer is, zoals die met kwik in een glazen buisje, en geen digitale, dan nooit heter dan dat het ding zelf kan meten. En geleidelijk opwarmen en afkoelen anders springt het glas. Desinfecterende zeep gaat dan ook prima. De digitale thermometers, die van kunststof, zou ik in ieder geval niet onderdompelen want je weet maar nooit of ze helemaal waterdicht zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zou een koortsthermometer niet met water schoonmaken maar met alcohol. Zo'n flesje gedenaturaliseerde alcohol (ofzo) van 95% die je kan kopen bij de drogist. Dit zorgt dat de bacteriën er ook af gaan, met water kan er nog een heleboel blijven zitten.

Verder kan water wel, maar dan moet je het niet te heet doen en niet de hele thermometer onder de kraan houden. De thermometers zijn gemaakt om lichaamstemperaturen te meten en niet per se bestand tegen kokend water. Ik zou hierbij de stelregel nemen dat je het water met je huid (even) kan verdragen. Dus water van niet veel meer dan 50 graden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het beste is om de gebruiksaanwijzing te lezen, het verschilt ook per thermometer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Is het niet zo dat de schaalverdeling van een thermometer aangeeft tot welke temperatuur deze geschikt is ? Wanneer je (ruim) binnen deze marges blijft is er niets aan de hand, toch ?
Reddie
9 jaar geleden
Een koortsthermometer gaat tot 42 graden.
Bij 50 graden knapt hij gegarandeerd !!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niks tegen water, dat verwijdert spul waar alcohol geen grip op heeft. Een mengsel is prima, bijv. van water en zeep, water en alcohol, of natuurlijk gewoon afwasmiddel. Had de vorige patënt een heel enge ziekte, die vreselijk besmettelijk is, koop dan een nieuwe thermometer. Als je als nabestaande nog leeft.

Een schaalverdeling hebben (de meeste) digitale themometers niet. Kwik- of Gallium-Tin-Indiumthermometers wel.

Reddie, hoe weet jij zo zeker dat een koortsthermometer knapt bij 50 graden? Pictures or it didn't happen!