Hoe komt het dat ik niet lang op mijn hurken kan zitten omdat ik dan een naar gevoel in mijn benen krijg en als ik opsta licht in mijn hoofd word?

Ik werk in de zorg en ik moet vaak hurken om mensen te helpen met schoenen aantrekken etc.
Ik vind het lastig dat ik dan zo licht in mijn hoofd word als ik opsta.
Iemand tips of suggesties? En weet iemand waar deze kwaal vandaan komt?
Ik heb btw een gezond, normaal gewicht en ik ben 17.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.3K

Het beste antwoord

Daar kunnen een heleboel oorzaken voor zijn, zoals in de overige antwoorden staat te lezen.

Waarschijnlijk is het hier een plotselinge extra zuurstof behoefte van je overige lichaam (dat opeens weer actief wordt) die er voor zorgt dat er te weinig zuurstof overblijft voor processen in de hersenen. Door een snellere hartslag en ademhaling is dat weer in een paar seconden hersteld, maar dat is genoeg om even duizelig te worden.
Dit is niet erg en hele normale reactie van je lichaam.

Op je hurken zitten moet je dan ook niet te vaak doen.
Ik werk ook in de zorg en heb daar zelf gelukkig maar weinig last van. Ik probeer te voorkomen krom te staan of op de hurken te zitten (dit is overigens ook voor de vaten in je benen niet zo goed). Een goede werkhouding aannemen is belangrijk. Werk vanuit een stabiele stand of stabiele zithouding. Het liefst op een hoogte zodat je niet krom of gebogen hoeft te werken. Als het niet op bed van de zorgvrager kan gebruik dan liever een beensteuntje of krukje. En Ga op 1 of 2 knieën zitten. Sta altijd rustig op zodat je minder kans hebt om duizelig te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk direct aan een lage bloeddruk. Heb ik zelf ook (ben 18), als ik te snel op sta wordt ik helemaal draaierig. Gelukkig is een lage bloeddruk minder schadelijk dan een hoge bloeddruk.
Natuurlijk weet ik dit niet zeker: wil je een goed advies, ga naar een huisarts!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad een lage bloeddruk. En/of bloedarmoede. Eenvoudig te controleren bij een huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt vaak voor hoor. Heb ik ook. Daarom probeer ik het te vermijden, zo zitten.

Kun je dat been waar die schoen aan moet niet op je knie leggen?
Of op een krukje, zodat je er gebogen bij kunt? Is altijd beter dan op je hurken.
Of met een lange schoenenglipper?

Toegevoegd na 54 seconden:
O ja, waarom: ligt aan je bloeddruk.
Altijd weer beheerst/rustig gaan staan daarna.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ging er ook altijd op een krukje bijzitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hurken en bukken zoveel mogelijk vermijden, je moet langer mee dan vandaag. En verder denk ik ook enigszins verlaagde bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een krukje, prima tip Ineke!
Als je op je hurken zit ben je laag bij de grond. tevens zijn je benen sterk gebogen. Bij het omhoogkomen strek je je benen, waardoor het bloed ineens gemakkelijker naar beneden kan stromen. Tegelijkertijd komt je hele lichaam omhoog. Het bloed is een vloeistof, en reageert niet zo snel als je botten en spieren. Het bloed blijft dus een beetje achter, en er komt tijdelijk een tekort aan bloed op het hoogste punt - in de hersenen dus. Het lichaam compenseert hiervoor door de bloeddruk te verhogen. Als je van jezelf al een wat lage bloeddruk hebt (wat alleen maar goed is natuurlijk) is dit proces net eventjes te traag, waardoor je het nare gevoel krijgt. Hetzelfde principe is van toepassing bij flauwvallen- Dan daalt de bloeddruk snel, waardoor het bloed in de benen zakt en de hesenen 'droog'komen te staan.
De oplossing: vanuit gehurkte positie niet ineens omhoog komen, maar eerst enkele seconden gaan zitten, en dan rustig opstaan. Vermijd (lang) hurken zoveel mogelijk, maar vooral als het warm is, je niet of weinig gegeten hebt enz...