(wanneer) mag een apotheek terhandstellingskosten declareren?

naast de kosten voor antibiotica heeft de apotheek ook terhandstellingskosten gedeclareerd, mag dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Er zijn twee soorten kosten die vanaf 1 januari 2014 in rekening worden gebracht:

Terhandstellingskosten
Terhandstellingsbedrag zijn kosten van ongeveer €6 die je altijd betaalt voor het ophalen van een medicijn, ook als je het voor de tweede of derde keer ophaalt. De kosten worden in rekening gebracht voor de dienstverlening van de apotheek.

Eerste Uitgiftegesprek
Voor het Eerste Uitgiftegesprek worden ook kosten in rekening gebracht van ongeveer €6.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voorheen betaalde je die kosten ook al en zaten deze kosten in de prijs van het medicijn verwerkt. Nu kun je specifiek zien wat je voor de dienstverlening van de apotheek betaald, omdat het nu apart in rekening wordt gebracht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Tweede of derde keer ophalen? Alleen de eerste keer wordt in rekening gebracht. http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CDYQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.knmp.nl%2Fdownloads%2Fproducten-diensten%2Ftoolkit-publieksinformatie%2Fveelgestelde-vragen-eerste-terhandstellingsgesprek.pdf&ei=T5dfU-SSLYfbOa_wgdgP&usg=AFQjCNEkiCWyz6vRJJv3d7Wf5e8n4cawsA
SimonV
10 jaar geleden
Sorry, je hebt gelijk:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&cad=rja&uact=8&ved=0CG8QFjAJ&url=http%3A%2F%2Fwww.cz.nl%2Freglement-farmacie.pdf&ei=dphfU5rGKIKiO4DGgPgO&usg=AFQjCNGLguj9_jjkRvVtpnsupjvRelc4gw
SimonV
10 jaar geleden
Je schrijft dat je de terhandstelling altijd betaalt, dat klopt toch weer niet. Reglement Farmacie 2014
Terhandstelling: "Extra begeleiding bij een eerste en een tweede keer dat u een geneesmiddel ontvangt"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eerste Uitgiftegesprek
Dat wat jij bedoelt slaat op het 'eerste uitgifte-gesprek'. De apotheker of apothekersassistente bespreekt met je hoe je het medicijn moet gebruiken en geeft je een uitgebreide uitleg over de werking van het geneesmiddel. Blijkbaar mag dat ook bij een tweede keer uitgebreide uitleg opnieuw in rekening worden gebracht. Terhandstellingskosten
Wanneer je een geneesmiddel koopt bij de apotheek, betaalt je niet alleen voor de kosten van het geneesmiddel zelf. Je betaalt ook voor de dienstverlening van de apotheek. Dit heet de terhandstellingskosten. Je kunt het in de genoemde bron nalezen of de uitzending nogmaals bekijken van Kassa.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die terhandstellingskosten betaalde je altijd al. Alleen waren die kosten vroeger in de verkoopprijs van het medicijn verwerkt. Nu zijn de verkoopprijzen de kosten van het medicijn en betaal je daarnaast de kosten die de apotheek maakt (oa. verpakken, afwegen, administratie, loonkosten) om jou die medicijnen te overhandigen.
SimonV
10 jaar geleden
Ah, ik zie nu het verschil: ik las "eerste terhandstellingskosten", de vraag gaat over terhandstellingskosten.
Dus plus voor je antwoord!