Waarom mag je na een bloedtransfusie zelf geen bloed meer geven?

Ik las aantal dagen geleden hier wat vragen over bloeddonatie.
Ik heb het altijd wel gewild, maar het kwam er niet van.
Ik ben net even op zoek gegaan, want 2 jr geleden na de geboorte van mijn dochter heb ik zowel plasma als bloedtransfusie gehad
nu lees ik op de site van de bloedbank dat je zelf na een transfusie (diegene die dat hebben gekregen na 1980) geen donor mogen zijn.
Waarom niet? (en waarom wel als je voor 1980 een transfusie hebt gehad)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Aanleiding tot het nemen van deze maatregel is de gekke-koeienziekte (BSE) en de menselijke variant hiervan, de variant ziekte van Creutzfeldt-Jakob. In Engeland is bij twee patiënten die in het verleden een bloedtransfusie kregen Creutzfeldt-Jakob geconstateerd. De donors van deze transfusie bleken jaren later aan deze ziekte te zijn overleden. Het testen van donorbloed op Creutzfeldt-Jakob is geen alternatief, omdat er geen test beschikbaar is om deze ziekte aan te tonen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 vreemd dat dat voor België niet geldt dan.
AWM
14 jaar geleden
Eén gekke koe is het in elk geval niet eens met deze maatregel, zo te zien.