Hoe is een maaltijd van 500kcal van bijv friet slechter dan een andere maaltijd van 500kcal?

Natuurlijk snap ik dat er in friet meer vet e.d. zit maar wat merk je concreet anders (op de lange termijn) als je bijv elke dag vet eten neemt maar wel keurig binnen de kcal blijft. Kom je bijv. alsnog aan omdat je lichaam het vet opslaat?
Dit is puur een hypothetische vraag mede nav de docu 'supersize me'

Weet jij het antwoord?

/2500

Je lichaam reageert het beste op een gevarieerd menu. Het gaat niet alleen on de calorieën maar ook om de vitamines en mineralen die je nodig hebt o de stofwisseling goed te laten verlopen. Een keer "lekker ongezond"zal je lichaam niet schaden, maar dagelijks teveel ongezond wel

Je krijgt meer transvetten binnen, die niet zo gezond voor je zijn. En je gaat sneller honger krijgen, omdat de friet niet veel vitamines, mineralen en andere nuttige stoffen bevat. Dan gaat je lichaam weer een hongersignaal geven omdat deze stoffen nog missen. Uiteindelijk is de kans op overeten dus groter, omdat je o.a. eiwitten mist. En een kans op tekorten aan voedingsstoffen (maar dat ligt totaal aan wat je verder op een dag et, 1 maaltijd maakt niet dat je dik word of afvalt) Toegevoegd na 2 minuten: In theorie gebeurt er niks, omdat het gewoon een 500 kcal maaltijd is, of dat nu kip, broccoli en rijst of een bak friet is. Maar in de praktijk gaat de 1ste maaltijd beter vullen, omdat je nu eenmaal veel meer ervan moet eten om die kcal te bereiken. Op de lange termijn zou je last kunnen krijgen van de transvetten en het vele zout dat er in zit, maar dat ligt dus totaal aan wat je verder op een dag eet, drinkt en doet aan activiteiten. Bij de hele dag op de bank hangen is het slechter als dat je actief bezig bent en deze stoffen gebruikt voor energie. Toegevoegd na 3 minuten: Er is trouwens ook iemand anders geweest die een maand lang bij McD heeft gegeten zonder problemen. Die was zelfs afgevallen. Maar die maakte gewoon gezondere keuzes, nam ook eens de salades, en dan zonder saus etc. Weet helaas de naam van deze persoon niet meer.

De kCal zeggen enkel iets over de energiewaarde van de maaltijd, niets over hoe gezond of ongezond deze is...

Nee je inname, activiteit en je werking van de schildklier bepalen hoe snel je afvalt of niet. Natuurlijk is die laatste een vast iets waar je niet veel aan kunt veranderen. Ook al eet je ongezond maar blijf je binnen het aantal kcal, dan zul je niet aankomen mits je de bijbehorende hoeveelheid per dag beweegt natuurlijk.

Je moet eerst weten òf het slechter is. Dat hangt natuurlijk af van wat die andere maaltijd is. Hoe vet friet is, hangt ook nog af van met name de bereiding, maar ook van de grootte van de frietjes. Minifrietjes zijn bij bereiding in een frieteuze een stuk vetter. En ongezond is iets pas (behalve echt gif, kankerverwekkende zooi enz.) als het in je voeding te veel voorkomt. Of als het voorkomt (doordat je al vol zit) dat je genoeg bestanddelen binnenkrijgt die daar niet in zitten. Je kunt al je energie halen uit Cola of suikerklontjes. Maar dan ga je wel dood. Of je ergens van aankomt of afvalt (ja, dat kan!) hangt af van hoeveel calorieën erin zitten, ten opzichte van hoeveel verzadigingsgevoel het geeft. Voor sommige mensen is het eten van een reep chocolade een manier om af te vallen. Ze hebben daarna een halve dag geen honger meer. Aan de andere kant, eten wat je niet gewend bent kan je achterlaten met een hongergevoel. Mensen die altijd aardappels eten hebben dat wel eens, na een maaltijd van rijst. Voor de opslag als(!) vet maakt het niet uit of je de calorieën binnenkrijgt als vet, eiwitten of koolhydraten (waaronder suiker). Wat opgeslagen wordt als vet, is altijd eerst glucose geweest. Ook als je het als vet hebt opgegeten. Friet wordt gebakken in plantaardig vet, daarvan krijg je wat binnen en dat wordt uiteindelijk glucose. Je eigen vetrolletjes zijn dierlijk vet (sorry, maar zo heet dat). Sowieso niet meer het vet dat je gegeten hebt dus. In friet zitten behalve vet en zetmeel weinig voedingsstoffen. Een beetje eiwit, bijna geen vitamines en ook weinig vezels. Dat zul je dus uit andere bronnen moeten halen. In combinatie met genoeg van die andere bronnen is friet dus niet ongezond. Nog iets: twee "broodjes gezond" bevatten samen meer dan die 500 kcal.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100