Vaak doet het wonderen als je zelf al weet waar ongeveer je zwakke punten liggen. Als iemand je daar dan op wijst (kritiek) weet je dat er wellicht een kern van waarheid in zit, en kun je de kritiek als opbouwend beschouwen en er wellicht iets mee doen. Dan voorkom je wellicht ook dat je meteen uit je slof schiet of verbolgen bent, en eigenlijk vergeet te luisteren hoe de kritiek precies bedoeld en gegeven is. Als je haren recht overeind gaan staan, is dat namelijk nog wel eens lastig te interpreteren en komt het soms negatiever op je over dan bedoeld.

Neemt niet weg dat je natuurlijk ook mensen hebt die niet zozeer kritiek hebben alswel domweg commentaar leveren dat niet altijd ergens op gestoeld is. Dergelijke 'kritiek' kun je beter gewoon naast je neerleggen. Kritiek is pas (waardevolle) kritiek als die ook aanknopingspunten geeft voor verbetering, en niet alleen maar 'dat en dat is slecht' .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens!
Ik ben het helemaal eens met Marleen. En wat mij voor het eerst hielp om er mee leren om te gaan is je te verplaatsen in diegene die het zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. luister goed naar de kritiek
2. vraag de kritiekgever om uitleg
3. overweeg voor jezelf of de kritiek terecht is (het moeilijkste!)
4. doe iets met de kritiek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het niet zien als kritiek, maar als leerpunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mij altijd helpt is het besef, dat ik beslist mijn uiterste best heb gedaan iets zo goed mogelijk te doen. Maar ik hoef niet opnieuw het wiel uit te vinden, dus als iemand mij op iets wijst, ga ik ervan uit, dat dit mijn leventje makkelijker kan maken, dus altijd proberen het op een andere manier te doen en kijken of het bevalt.

Maar als iemand volledig ongegrond en op een negatieve, laatdunkende manier negativiteit om zich heen strooit, ben ik net een eend in de regen - het druppelt zó van m'n veren af.

Lang niet iedereen krijgt van mij het recht om mij 'uit m'n huisje' te krijgen en m'n stemming te bederven. Sommige mensen zijn daar (sorry, hoor...) gewoon te onbenullig voor. Verdiepen zich niet in hoeverre ik mijn best heb gedaan, of onder welke soms moeilijke omstandigheden ik iets toch zo goed mogelijk voor elkaar heb gekregen. Dus dan is kritiek heel makkelijk gegeven, en heel makkelijk met een 'grimlachje' naast me neer te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Accepteren / aanvaarden.... en kijken of je er wat mee kunt / wilt of niet.
"Kritiek" is een lastig begrip; het kan positieve kritiek of negatieve zijn en het ligt ook aan de persoon die de kritiek geeft en de manier waarop.

Als jij het lastig vindt om met alle vormen van kritiek (en van iedereen) om te gaan, dan is het misschien handig je te realiseren, dat niemand perfect is, ook jij niet ;-)
Maar de keus om er wel of niet iets mee te doen is altijd aan jou!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Niet tegen kritiek kunnen", ontstaat doordat je bij het luisteren al een oordeel hebt.

De remedie is dus simpel: stel je oordeel uit.
Hoe je dat kan doen, lees je in de andere antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien goed om te bedenken:
kritiek betekent niet direct dat iemand je niet aardig vind...
maar vindt dat iets anders/beter kan...
een antwoord als 'oke' geeft je tijd om er later eens rustig over na te denken.