Hoe weet je of je gezonde darmen hebt?

10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Als je regelmatig naar de wc kan zonder problemen (verstopping of hard moeten persen)
Geen last van overmatige winderigheid of krampen.
Ontlasting een goede structuur en kleur (kan natuurlijk tijdelijk veranderen door dingen als spinazie)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je elke dag 200-300mL (halfvolle) yoghurt ZONDER iets er in drinkt, worden je darmen gereinigd. Een natuurlijke genezer waar ik wel eens ben geweest raadde mij dat aan toen ik last had van mijn darmen en het hielp echt heel goed!
Ritsuka
10 jaar geleden
wat versta je onder 'reinigen'? wat word er precies weggehaald/gespoeld dan?
en wanneer zou je dit moeten innemen dan? op een lege maag, in de ochtend, in de avond?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met ''reinigen'' bedoel ik dat je darmen ''het fijn vinden''.
Hij vertelde mij dat je dat het best na de middag- of avondmaaltijd kunt nemen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Voeding voor je darmflora dus, en eventuele aanvulling (in hoeverre de lactobacillus je maag kan overleven)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En als je lactose intolerantie hebt, kun je geen melkproducten nemen

Antwoorden (1)

Het klinkt (waarschijnlijk) een beetje onsmakelijk, maar of je gezonde darmen hebt, is in eerste instantie goed te zien aan de kleur en de samenstelling van de ontlasting. De "goede" kleur van ontlasting is egaal bruin, niet (te) donker en niet (te) licht. Ontlasting moet ook niet (te) hard en niet (te) zacht zijn, maar iets daartussenin. De stoelgang gaat bij iemand die gezond is, makkelijk.

Wijkt de kleur en de samenstelling van de ontlasting eens of regelmatig af van de kleur en samenstelling die men gewend is, dan kan er iets mis zijn met de darmen. Ook wanneer er bloed voorkomt in de ontlasting, dan kan er iets mis zijn. Sommige voedingsmiddelen geven een andere kleur aan ontlasting (spinazie: groen, rode bietjes of rode kool: rood, melkproducten: een lichtere kleur); wanneer men iets dergelijks heeft gegeten, is een andere kleur van de ontlasting dan gewoonlijk niet vreemd.

Ook wanneer de stoelgang problematisch verloopt, kan er iets mis zijn met de darmen. Wanneer de ontlasting vaak (te) hard is, of (te) zacht (diarree) zonder een duidelijke verklaring, is er misschien (tijdelijk) iets mis met de darmen.

Ten slotte geeft buikpijn aan dat er iets niet goed is. De buikpijn kan veroorzaakt worden door een probleem met of in de darmen.

Wanneer men zich ernstige zorgen maakt over de darmen, de ontlasting of de stoelgang, is een bezoek aan de huisarts aan te raden.

Toegevoegd na 1 uur:
N.B.: Goede ontlasting, een makkelijke stoelgang en geen buikpijn zijn geen garantie voor het volledig in orde zijn van de darmen, maar zijn wel goede indicatoren voor gezonde darmen! Het is echter altijd mogelijk dat er iets mis is met de darmen, maar dat je daar (lange tijd) niets van merkt.
Antoni