wat kan je doen tegen zenuwen???

?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
misslobe
14 jaar geleden
Kun je je wat nader omschrijven? Is het stress, of zenuwachtigheid>

Antwoorden (15)

Probeer Valdispert Rust eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Afknellen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diep...., heel diep ademhalen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
drukpunt indrukken dat 2 duimen naar je toe, vanaf de polsplooi ligt, aan de binnenkant van je onderarm, het ontspant je diafragma , hetgeen vaak samentrekt bij nervositeit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Proberen te ontspannen door aan leuke dingen te denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een tijd van zenuwen en er is een tijd van rust.
Dat wil zeggen dat je bewust ontspanning moet opzoeken op momenten dat je daar tijd en ruimte voor hebt. Dat kan van alles zijn: mediteren, sporten, muziek luisteren, lezen.
Zorg dat het een gewoonte wordt, zodat je daarop terug kunt vallen als je weer zenuwachtig wordt.
Afleiding wil ook wel eens helpen.

Daarnaast moet je achterhalen waarom je zenuwachtig bent. Misschien is daar iets aan te doen. Maar dan moeten we weten wat je zenuwachtig maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zet muziek op waar jij ontspannen van wordt , daarbij diep in ademen door de neus diep in en zachtjes door de mond weer uit blazen .Maak je bewust als je ligt dat al je spieren ontspannen zijn begin bij je gezicht , je schouders ,je buik , je benen ,je billen en je voeten. Houd alles slap. Heel veel succes .Het gaat heus weer over hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zenuwen? Daar kun je niets tegen doen, totaal niet... Die heb je nodig voor een normaal functioneren...

Maar je kunt je de zenuwen niet de baas laten spelen, dat kan wel... Dus wat doe je dan eraan? Sla er geen acht op, en neem de signalen voor kennisgeving aan...
De normale zaken die moeten gewoon doorgang vinden, maar de irreële zaken, zoals fobieën en hersenspinsels, sla daar geen acht op... Hoe minder je die beziet of in ogenschouw neemt, hoe beter het voor je is... Als je een geneesmiddel neemt, is de werkzaamheid er alleen op gericht om je die zaken niet je laten zien en laten meespelen... Dus als jij het niet doet of kunt, dan doet een "geneesmiddel" het voor je... Het is beter om het op eigen kracht te doen, maar als dat niet lukt kun je nog altijd een geneesmiddel nemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even rustig ergens gaan zitten en diep in- en uitademen naar je buik (dus laag). Dat helpt al een stuk om rustiger te worden omdat je als je zenuwachtig bent vaak hoog ademt (alleen de lucht in je borst laat komen en dus heel kort en oppervlakkig ademt). Je kunt je lijf heel goed voor de gek houden door te doen alsof je rustig bent, en dat blijkt onder andere door een diepe, rsutige ademhaling.

Wat ook kan helpen is waar je zenuwachtig voor bent, in een filmpje voor je zien zoals je het graag wilt hebben. Hoe wil jij dus dat het gaat worden? Dat dus in het kort beleven in een filmpje waarin je eerst ziet dat jij het beleeft alsof je naar jezelf kijkt, en daarna stap je in je eigen lijf en ervaar je het als jezelf (zien, horen, ruiken, zeggen, doen).

Als je zenuwachtig bent, ben je dat vaak omdat je bang bent dat het mis gaat. Als je dat kunt loslaten (en/of bovenstaande oefeningen doen) dan wordt het al een stuk relaxter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga een potje voetballen, loop een heel eind, ga zwemmen, neem een douche, drink veel water, ga er daarna bij liggen.Je zenuwen zullen niet meer opspelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt stress. Ontspanningsoefeningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muziek luisteren, je kunt maar aan 1 ding tegelijk denken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel, heel eerlijk zijn tegenover je zelf, en je zelf afvragen wat er in je leven niet gaat zoals je verwacht.
Misschien moet dat met een ander er bij gebeuren, iemand waar je groot vertrouwen in hebt.
Goedbedoelde adviesen om leuke dingen te gaan doen, zullen totaal niet helpen, ook adviesen om je te ontspannen zullen niet veel uithalen, de oorzaak zit echt bij je zelf en pas als je het weet, kan je er iets aan gaan doen.
Vergeet ook niet, dat voeding en levensstijl hier grote invloed op hebben, ze zijn vaak een mede-oorzaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De overdrijvingstechniek gaan gebruiken, zodat je kunt gaan relativeren.
Ik zal het uitleggen: zodra je je zenuwachtig voelt ga je het in gedachten erger maken, zo erg dat je er uiteindelijk om kunt lachen, en je je kunt ontspannen.
Dit is een techniek.
Ook kun je je zelf afvragen waarom je je zo zenuwachtig voelt.
Ligt het aan je zelfbeeld?
Of heb je misschien veel beschadigingen opgelopen in je leven?
Probeer van je zelf te houden, en kijk met een milde blik naar jezelf en je zenuwen.
Jij mag er ook wezen, met al je zenuwachtigheid.
Val jezelf niet te hard, en wees lief voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een stress balletje kopen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En in je zak steken want anders heb je weer stress als je deze kwijt bent. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja nu je het zegt dan moeten er meerdere gekocht worden