waarom mag je niet in badpak in sommige sauna's?

Ik zoek een sauna waar je (ook) in badpak binnen mag. maar in vele sauna's in mijn buurt is dat verboden. wat ik nog zou begrijpen is dat je niet naakt in een sauna mag waar iedereen met badpak loopt, maar omgekeerd begrijp ik niet . de "hygiëne" zegt men, maar ook dat begrijp ik niet.

10 jaar geleden
13.3K

Het beste antwoord

Je hebt twee andere prachtige antwoorden, maar de waarheid is (zoals vaak in het leven) veel complexer.

Het is waar dat het gebruik van badkleding in een sauna in sommige opzichten minder hygiënisch is dan wanneer je naakt gebruik maakt van de sauna, maar aan het einde van de dag, de gebruikers zweten even veel met of zonder badkleding, dus dat maakt heel erg weinig verschil. Of de zweet aan je badpak blijft hangen, of aan je huid, het komt toch in het water terecht, en de filters moeten dit allemaal verwerken. En dan maar om te zwijgen over hoe hygiënisch is dat b.v. vrouwen met veel afscheiding geen bescherming dragen, of zeer behaarde mensen. "Hygiënischer" is dus relatief.
Het verhaal dat badkleding erg heet kan worden... dat klopt niet helemaal. In een sauna draag je toch een handdoek, en zo heet wordt deze toch niet. Droge kleding kan inderdaad de omgevingstemperatuur bereiken, zo'n 80°C, maar juist omdat het droog is, zal bij aanraking warm voelen, maar beslist niet je huid branden omdat droge stof heel erg weinig warmte kan opslaan. Het koelt dus razendsnel af. Natte kleding (een badpak of een handdoek) kan veel meer warmte opslaan, maar net zoals je huid zal deze afkoelen door verdamping van water en kouder blijven dan de omgeving, dus ook geen reden tot paniek.
Dat het dragen van badkleding het zweten of het afkoelen bemoeilijkt, is in theorie ook waar, maar het verschil is echt minimaal. En toch, als je een handdoek draagt, heeft dat hetzelfde effect of zelfs meer dan een badpak.
Het promoten van een "gezonde", "natuurlijke" levensstijl is inderdaad een van de waardes die in wellness centra worden gepromoot. Het is dus ook deels een stukje marketing.
En nu kom ik tot een extra reden waarom sauna's en Wellness centra hun klanten liever naakt zien rondlopen, en dat is simpelweg omdat het goedkoper is.
Badkleding geeft ongelofelijk veel troep af (oud vuil, stofvezels, zeep- en wasverzachterresten...), en dat komt allemaal in de zuiveringsinstallaties en filters terecht, die dan vaker moeten worden onderhouden.
Niet onbelangrijk, door de badkleding lopen de klanten bijna altijd nat rond, en moet er vaker schoongemaakt worden. Ook dat kost geld!

Dus zoals je ziet, is het niet alleen een kwestie van hygiëne of filosofische benadering, maar ook een simpele kwestie van geld.
Sanadome in Nijmegen is alleen met badkleding toegankelijk. Ik weet niet waar je woont, maar het is écht een aanrader!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
ik woon in Gent, België, dus Nijmegem is geen optie. maar als ik es in de buurt ben, zal ik je tip onthouden!

Andere antwoorden (2)

Het is onhygiënisch om in badkleding naar de sauna te gaan. Het zweet trekt in je badpak en je verspreidt het later weer over de zwembaden en dompelbaden. Uiteindelijk kan het ook nog gaan stinken.
Badkleding kan erg heet worden. Als je badkleding los hangt kan het zelfs de omgevingstemperatuur aannemen. Aangezien sauna's wel 100 graden heeft kunnen worden is dit geen pretje en kun je je huid schaden met badkleding. Dit geldt trouwens ook voor sieraden.
Het materiaal waar badkleding van wordt gemaakt is niet automatisch berekend op hoge temperaturen. Dit kan betekenen dat je badkleding sneller slijt of zelfs dampen gaat uitstoten.
Door de badkleding kun je minder goed zweten. Je gaat juist naar de sauna om te zweten dus geef je lichaam de ruimte. Je badkleding vangt het zweet op en voorkomt een goede afkoeling. Hoe meer je bedekt hoe erger het wordt.
Als je uit de saunacabine komt moet je goed afkoelen. Nu zorgt de badkleding dat je minder goed kan afkoelen omdat het een stukje huid isoleert.
Flink zweten en in warme cabines zitten met kleding kan erg onprettig voelen.
Je badkleding droogt langzamer en daardoor kan ook je handdoek en je badjas nat (en zwaar worden). Tegen de tijd dat je dan in het restaurant komt gaat het ongemakkelijk zitten, klemmen en zwaar aanvoelen. En ook de sauna moet rekening houden met natte kleding. Dus hoe meer badkledingdagen hoe groter de kans op zwembad meubilair in plaats van heerlijke stoffen feauteuils waar je in wegzakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alle respect voor het antwoord van 'flapjes' en dit is ook het officiële verhaal dat de meeste professionele sauna's hanteren.

Toch meen ik dat er niet heel veel logica in het beleid van deze sauna's zit. Als je je kunt branden, het zweet niet goed weg kan, enz., dan vraag ik me af:
- waarom veel sauna's dan wel speciale badkleding-dagen hebben? Is het risico er op die dagen dan niet? Wordt er dan extra gecontroleerd op stukjes metaal in bijv. het bovenstukje? (ik dacht van niet, toch?).
-waarom je dan geen katoenen of linnen slip/body o.i.d. zou mogen dragen?
-het punt van de hygiëne vind ik ook lastig te plaatsen. Je moet toch douchen voordat je in een vd baden gaat? Je kunt het uitspoelen van evt. (bad)kleding daarbij toch verplicht stellen.
-Sommige vrouwen hebben veel last van afscheiding. Ook niet hygiënisch en kunnen ze niets aan doen. Slipje is dan op zich hygiënischer voor de sauna.

Volgens mij gaat het toch echt om wat hierboven al werd genoemd: men wil een 'cultuur van naaktheid/vrijheid/iedereen gelijk' handhaven. Helemaal niets mis mee, het is gewoon een gebruik waar veel saunabezoekers zich prettig bij voelen en waar ze voor betalen en komen....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tinus1969
10 jaar geleden
Blijkbaar zijn er mensen die zich zo schamen, dat sommige sauna's toch maar een badpakken doen, ook al is dat (puur lichamelijk gezien) onverstandig.