Wat bepaalt hoe hoog of laag de pijngrens is,en kan je deze drempel veranderen?

En hoe kan het dat je soms beter tegen dezelfde pijn kan dan op andere dagen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Ja, de nociceptie is aan verandering onderhevig... En je kunt die drempel ook goed beïnvloeden... In een liefdevolle omgeving kun je veel meer pijn aan dan in een vijandige omgeving...

Er zijn heel veel factoren die er invloed op uitoefenen, ik licht er maar eentje uit, dat laat zien dat het veel effect kan hebben...

Bij de tandarts werd een experiment gedaan... Zonder verdoving boren, maar de client kreeg een kastje in de hand met een knopje erop... Er werd gezegd dat de tandarts onmiddellijk zou stoppen als de client op het knopje zou drukken als de pijn te groot werd... En als controle werd een deel van de clienten zonder kastje zonder verdoving geboord... Nu bleek dat die patienten die de tandarts konden stoppen veel langer doorgingen met het boren dan de andere clienten... Dus de pijngrens verandert al als jij het proces kunt stoppen, daardoor kun je veel meer pijn aan en is de beleving van die pijn minder gevoeld als pijnlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De pijngrens, dus het moment dat je pijn voelt is bij iedereen ongeveer even gelijk. Maar hoever je de pijn tolereert verschilt per persoon.

Ook mannen en vrouwen reageren anders tegen pijn. Zo kan een man veel beter tegen acute pijn, terwijl een vrouw langdurige pijn veel beter aan kan.

Sommige mensen zijn zo supergevoelig voor prikkels, dat ze geen seconde pijn kunnen verdragen, anderen houden het veel langer vol. Kijk naar mensen die zich aan haken laten ophangen.....brrrrr!

Waarom je de ene keer beter tegen pijn kunt dan de andere keer heeft een aantal redenen. Vrouwen zijn vlak voor de menstruatie veel pijngevoeliger. Ook stress en verdriet hebben invloed op je pijntolerantie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt wel enigszins leren omgaan met pijn, aan de andere kant is de ene mens gevoeliger voor pijn dan de andere. Dit is voor een deel genetisch bepaald; zo is betrekkelijk recent ontdekt dat roodharigen gevoeliger voor pijn (en banger voor de tandarts) zijn dan andere mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pijngrens, ook wel pijntolerantie genoemd, is bij iedereen anders. En natuurlijk zijn er heel veel verschillende soorten pijn.

De relatie tussen stress, angst, depressie etc. en pijn lijkt vrij logisch, maar is toch heel complex.

Ik denk dat de mate waarin iemand pijn kan verdragen voor een groot deel in de genen zit.
Ook is het te trainen, daar besteden ze bij vechtsporten veel aandacht aan.
Hoe beter je conditie is, hoe meer pijn je kan hebben.
Door veel training kun je werken aan het verhogen van de 'pijngrens' van de receptoren in de spier, bijvoorbeeld.

Maar mensen [mannen] die een commando-opleiding doen zijn niet altijd sportmensen en toch kunnen ze tijdens die opleiding enorm veel pijn en ellende verdragen...
Het doel "heiligt" daar de middelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De pijngrens wordt bepaald of je angst voor de pijn hebt
Ik zelf heb enkele jaren terug een gescheurde aorta gehad
Ontzettende pijn gehad .
Maar toen ik die pijn ging zien als genezing en de angst een beetje weg was van die ingreep .
Toen ging ik de pijn zien van het hoort erbij en heb toen geen echt last meer gehad van die pijn terwijl de pijn nog wel aanwezig was .
En die drempel kun je veranderen door te denken : dat die pijn wel weer verdwijnt . en daardoor ga je anders tegen de pijn aankijken en kun je er dan beten tegen .