welke mbo opleiding kan ik doen om later geneeskunde te studeren?

ik zit doe nu vmbo-tl en zou graag geneeskunde willen studeren
wie weet welke opleiding moet gaan volgen en of het mogelijk is

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.2K

Antwoorden (3)

In principe elke, als het maar niveau 4 is. Maar MBO verpleegkunde sluit er wel het best op aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen enkele want ze geven geen van alle toegang.

Wat toegang geeft tot de studie geneeskunde is een vwo-diploma met één van de volgende doorstroomprofielen:
- Natuur & Gezondheid met Natuurkunde
- Natuur & Techniek met Biologie.
Toelating is dan mogelijk met zowel Wiskunde A als B

Bij tenminste een propedeuse opleiding van een HBO kom je ook niet automatisch in aanmerking om te loten voor de studie geneeskunde. "Ook dan dien je vwo-deelcertificaten of universitair testimonia van de vier profielspecifieke vakken van het profiel Natuur & Gezondheid te behalen. Je volgt dan dezelfde procedure als VWO scholieren met een verkeerd profiel.

Ben je niet in het bezit van een vwo- of hbo-diploma of een propedeuse in het hoger onderwijs en ben je 21 jaar of ouder en wil je toch geneeskunde studeren? Dan kun je een speciaal toelatingsexamen (colloquium doctum) doen. Dit examen toetst je kennis op het gebied van Natuurkunde, Scheikunde, Biologie, Wiskunde, Engels en Nederlands op vwo-niveau. "
Computoon
10 jaar geleden
Wat is geneeskunde? Arts?
Er is een ook een andere weg. MBO verpleging aanvullend HBO verpleging en dan de opleiding tot Physian assistant of Nurse practioner. Met de laatste 2 opleidingen heb je een post HBO opleiding en krijg je een specialisatie in een specialisme. Je mag recepten voorschrijven.