Is het bij een Flowmetrie erg als je op die dag ongesteld bent?

Ik heb morgen een flowmetrie-afspraak staan (moet je in een speciale wc plassen om de snelheid en hoeveelheid van je urine te zien), maar ben op dit moment ongesteld.. Is dit van belang? Met andere woorden, kan de flowmetrie doorgaan als je ongesteld bent?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Amadea
10 jaar geleden
Als het van belang is hadden ze dat met het maken van de afspraak moeten vragen. Dus het lijkt mij van niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke, bedankt voor je reactie..

Het beste antwoord

In z'n algemeenheid niet. De menstruatie is niet van invloed op de meting. De uitzondering die de regelt bevestigt zou zijn als je plasklachten op de één of andere manier met je menstruatie te maken hebben. Zoals bij endometriose of andere specifieke aandoeningen. En als je zelf het idee hebt dat je tijdens je menstruatie, bijvoorbeeld door erge pijn of bij gebruik van tampons meer of minder problemen hebt, moet je dat wel even aankaarten.

Echter: dat is allemaal vrij theoretisch. Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat bij een flowmetrie of een functie-onderzoek van de blaas zoals een urodynamisch onderzoek of een cystoscopie werd gevraagd of ik ongesteld was. En ik heb aardig wat van die onderzoeken gehad. Over het algemeen is het gewoon niet van belang, zeker niet bij enkel een flowmetrie. Bij een UDO vinden sommige urologen het een reden om het uit te stellen, daar verschillen de meningen blijkbaar over. Bij zo'n flowmetrie heb ik nooit gehoord dat ongesteldheid een aanleiding was het onderzoek te verplaatsen.

Misschien heb je een folder meegekregen vanuit het ziekenhuis. Waarschijnlijk staat daar dan in dat het onderzoek ook plaats kan vinden tijdens de menstruatie. Als er niets over menstruatie in de folder staat, mag je er vanuit gaan dat het onderzoek door kan gaan als je ongesteld bent. Er zullen namelijk meer vrouwen zijn die zich dit afvragen.

Ik zou het wel even melden vantevoren, al is het maar om te voorkomen dat ze bij het opruimen van de urine gealarmeerd zijn als ze eventueel wat bloed in de urine zien. Bij een flowmetrie kun je immers niet gewoon doortrekken als je klaar bent.