hoe kom je aan een angstpsychose?

gemiddeld krijgen 3000 mensen per jaar een psychose, maar waardoor komt dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (2)

Er is over het algemeen niet echt een aanwijsbare oorzaak voor een psychose. Een psychose is ook vaak niet iets wat "veroorzaakt" wordt, maar iets waar je al aanleg voor hebt. Een van de weinige dingen waarvan bekend is dat het een psychose veroorzaakt is slaapgebrek, eventueel veroorzaakt door drugs.

Verder kunnen bepaalde soorten drugs een psychose "triggeren", dit gebeurt dan alleen als je hier al aanleg voor hebt. Dit kan bijvoorbeeld wiet, lsd of een andere psychoactieve stof zijn. Eigenlijk alle soorten drugs, behalve benzodiazepinen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
plus. een oude vriendin van me is zwaar psychotisch geraakt door slaapgebrek in combinatie met hallucinogene middelen. Daarnaast was ook de aanleg er al voor mentale instabiliteit
Het schijnt dat de oorzaak vooral een combinatie is van kwetsbaarheid en stress. De mate waarin iemand kwetsbaar is, is vaak erfelijk bepaald. Voir een ander hoeft die stress niet zo'n impact te hebben maar voor iemand die zeer kwetsbaar is wel. Drugs en alcohol zijn geen oorzaken, maar kunnen we triggers zijn wanneer je psychotisch bent. Ook kan je diep gelovig zijn (adriaanv) en evengoed psychotisch zijn. Het komt vaak tot uiting in de leeftijd dat er veel veranderingen plaatsvinden, zoals in je pubertijd of als een jongvolwassene die zelfstandig gaat wonen.
Kristal