Kun je de ziekte van lyme krijgen zonder dat een teek je gebeten heeft?

Bv door een krabwond oid van een kat met vlooien

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Nee dit kan niet.
Het is een vectorziekte die wordt overgedragen door de schapenteek Ixodes ricinus en de hertenteek Ixodes scapularis.

Het is dus onmogelijk om het op een andere manier te krijgen.

Ik hoop je hierbij voldoende te hebben geinformeerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moet de bronvermelding er niet bij GroteMensenC?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks. Ben idd benieuwd naar de bron
Als je de overheid moet geloven kan je de ziekte van Lyme niet anders oplopen dan via een tekenbeet.

Ik citeer: "De Lymebacterie kan alleen in het lichaam terechtkomen door een tekenbeet."

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/infectieziekten/vraag-en-antwoord/wat-is-de-ziekte-van-lyme.html

Maar als je kijkt op de site van: De Nederlandse Vereniging voor Lymepatiënten
Die zeggen dat er misschien toch andere mogelijkheden zijn:

"Lyme-Borreliose wordt in verreweg de meeste gevallen overgedragen door de beet van een teek. Er zijn aanwijzingen dat baby's in de baarmoeder geïnfecteerd kunnen worden wanneer de moeder aan de ziekte lijdt en dat de ziekte via borstvoeding van moeder op kind kan worden overgedragen.

Sommige wetenschappers denken dat andere bijtende insecten, zoals muggen, vlooien, bijtende vliegen en luizen ook in staat zijn Lyme-Borreliose over te brengen. Ook is beschreven dat een ontvanger van een bloedtransfusie met Borrelia geïnfecteerd bloed, de ziekte heeft opgelopen. Dit is nog niet goed wetenschappelijk onderzocht."

Dit komt van de Veelgestelde vragen pagina en dan onder het kopje: Hoe krijg je Lyme?

http://www.lymevereniging.nl/

Kortom, twee verschillende sites die je eigenlijk beide wel zou moeten kunnen vertrouwen. Ik denk dat er meer onderzoek nodig is om uitsluitsel te kunnen geven.