plassen na 2 a 3 dagen goed teken bij diarree?

ik heb al vier dagen lang last van diarree en buikkrampen. het is waarschijnlijk voedsel vergiftiging. vandaag was het voor het eerst dat ik naar de wc moest om te plassen. er kwam heel wat uit en 2x zelfs. en inplaats van dat ik om het 1,5 uur naar de toilet moet om mijn diarree uit mijn lichaam te krijgen zit ik nu ongeveer op 4 uur. is dit een teken dat het waarschijnlijk op gaat houden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
8.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar lijkt het wel op, hè?! Beterschap.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
net na 5 uur weer naar de wc gegaan. kwam nog steeds diarree uit... stopt de diarree gelijk de eerste keren dat je naar de wc gaat?

Antwoorden (2)

Het beste teken dat je plast is dat je in ieder geval niet uitdroogt. En dat is het grootste risico van diarree. Het geeft dus aan dat je lichaam vocht opneemt uit je darmen. In ieder geval dus geen slecht teken. O ja, zorg wel dat je genoeg blijft drinken, bv slappe thee, en indien nodig ORS. (rehydratie als je echt te weinig vocht binnen kunt houden.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat lijkt me inderdaad wel een goed teken; het betekent dat de ontsteking in je darmen tot rust aan het komen is en dat de infectie dus bestreden wordt.

Tijdens de actieve infectie nemen je darmen vocht minder goed op uit je darmen; soms geven ze zelfs meer vocht af dan ze opnemen. Zo kan het dus gebeuren dat je minder vocht binnenkrijgt dan je kwijtraakt. Om het verlies aan vocht te beperken gaan je nieren minder urine produceren (of stoppen daar totaal mee) waardoor je dus minder gaat plassen (tot helemaal niet meer plassen.) Dat je weer plast betekent dat er dus weer voldoende vocht opgenomen wordt en dat kan alleen als de ontsteking tot rust aan het komen is.
De frequentie van je ontlasting is al flink aan het afnemen. Via je ontlasting raak je dus al minder vocht kwijt; al is het misschien nog erg dun, door minder vaak te gaan raak je verdeeld over de dag dus minder kwijt. Dat betekent dat er weer minder vocht afgegeven wordt in je darmen, het vocht weer beter opgenomen wordt en de snellere peristaltiek van je darmen weer afneemt. Dit zijn ook allemaal tekenen dat de ontsteking afneemt.

Ik zou denken dat je je snel weer een stuk beter zou moeten gaan voelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zijn er nog dingen die ik kan eten, zodat er minder vocht wordt afgegeven in mijn darmen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ORS is nog het beste middel om vochtige je lichaam in te krijgen; het wordt het beste opgenomen. Je kan het bij elke drogist of apotheek kopen.
Maar ik denk niet dat dat nodig zal zijn. Als je weer plast dan komt er dus al voldoende vochtige in je lichaam. Dan is het dus niet nodig om dat te verhogen. Drink gewoon goed; dat is ongetwijfeld genoeg.