Hoelang kan je leven als je HIV Positief bent en HIV Remmers gebruikt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
4.1K
Reddie
8 jaar geleden
Langer dan zonder HIV Remmers.
En hoe lang je leeft weet niemand. Ook niet als je geen HIV hebt.

Antwoorden (2)

Tegenwoordig ga je niet meer dood aan aids.

Vroeger betekende hiv een doodsvonnis. Tegenwoordig hebben mensen met hiv een vrijwel normale levensverwachting. De overlevingskansen van patiënten die met succes combinatietherapie gebruiken zijn vergelijkbaar zijn met die van de algemene bevolking, Oud worden met hiv verloopt echter niet probleemloos.
8 jaar geleden
Het lijkt erop dat hiv-geïnfecteerde patiënten sneller ouder worden en dat sterftekansen overeenkomen met die van niet-geïnfecteerde mensen die ongeveer tien jaar ouder zijn. Mensen met hiv hebben een grotere kans een (of meerdere) chronische ziekte(n) te ontwikkelen die geassocieerd worden met veroudering. Het gaat om hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, verminderde nierfunctie, diabetes, botontkalking, huidkanker, anuskanker, de ziekte van Hodgkin en chronische hepatitis. Daarnaast horen artsen regelmatig verhalen van patiënten over het verdwijnen van libido, over moeheid en over 'energietekort' - iets waar ook ouder wordende mensen mee kampen. Daarnaast zien artsen bij sommige vrouwen met hiv een vervroeging van de menopauze optreden.

Hoe het komt dat mensen dat mensen met hiv sneller verouderen is niet bekend. Wordt het veroorzaakt door het hiv-virus of door de medicijnen die gebruikt worden? Of komt het simpelweg doordat mensen met hiv een chronische ziekte hebben?
fremar