Mag een tandarts zonder aanleiding naar je medicijngebruik vragen?

Een vriend van mij die bezig is met geslachtsverandering(van man naar vrouw) en daardoor al enige jaren medicatie slikt, ziet er daardoor inmiddels natuurlijk anders uit, dit is eigenlijk absoluut niet relevant, maar zijn tandarts vraagt hem/haar op een zeer lompe manier of hij medicatie gebruikt en waarom. Mag de tandarts daar zomaar naar informeren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (9)

Ja hoor. Is echt niet voor zijn nieuwsgierigheid.

De tandarts gebruikt ook medicatie bij verdoving. En dat kan soms in combinatie met andere middelen problemen opleveren. Of bloedverdunners bij kiezen trekken bijvoorbeeld.
Bij onze tandarts hangt boven de balie al een papier met het verzoek om door te geven als je medicatie gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja als het relevant is voor een ingreep.
Al hij medicijnen gebruikt die bloedverdunnend werken en de tandarts moet een kies trekken bv, is het wel handig dat de tandarts dat weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jahoor, dat is voor in zijn eigen systeem. Als hij je iets gaat geven tijdens of na een behandeling, dan krijgt hij een melding in zijn computersysteem dat je een bepaald geneesmiddel gebruikt dat mss niet samen gaat met zijn behandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er geen reden voor is heeft de tandarts die gegevens niet nodig. Vragen staat vrij, maar als het niet relevant is kun je je afvragen wat de reden van zijn vraag is.
Het kan zo zijn dat de medicatie die je vriend gebruikt effect kan hebben op zijn of haar gebit. Verkleuring, glazuur dat dunner wordt, de kwaliteit van het tandvlees end.
Misschien wilde de tandarts het daarom weten??
Het hoeft niet altijd zo te zijn dat de tandarts het vraagt uit nieuwsgierigheid ook al kan het door de manier van vragen zo overkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als uw tandarts niet op de hoogte is van uw medicijngebruik, kan het gebeuren dat hij u medicijnen voorschrijft die niet samengaan met de medicijnen die u al gebruikt. Ook kan hij een behandeling uitvoeren die de door de medicijnen beïnvloed wordt. Gelukkig gebeurt het maar weinig dat dit problemen oplevert. Maar als die er wel komen, kunnen de gevolgen ernstig zijn. Daarnaast kunnen de medicijnen die u gebruikt van invloed zijn op uw mondgezondheid en de behandeling. Sommige medicijnen hebben namelijk ook bijwerkingen voor uw mondgezondheid. Als uw tandarts niet op de hoogte is, kan hij aan de mogelijke gevolgen voor uw mondgezondheid geen aandacht besteden.

Als uw tandarts niet (goed) op de hoogte is van uw medicijngebruik kan dat onveilige situaties tot gevolg hebben en het stellen van een juiste diagnose bij klachten bemoeilijken. Daarom is het belangrijk dat u het altijd aangeeft als u medicijnen gebruikt. Zelfs als de medicijnen in uw ogen niet van invloed lijken te zijn, is het verstandig hier toch melding van te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me dat een verantwoordelijke tandarts naar eventueel medicijngebruik MOET vragen. En misschien kent die tandarts niet alle medicatie maar kan z/hij aan de hand van waarvoor/tegen het is wel inschatten of het effect kan hebben bij de behandeling.
Daarnaast is het bij iemand die bezig is met een sekseverandering per definitie zo dat er medicijnen gebruikt worden, dus is de vraag nog logischer.
Ik heb epilepsie, waardoor ik geen standaardverdoving mag hebben, en ik gebruik stollingsremmers - dat moet een tandarts wel weten.
Als iemand het op een lompe manier vraagt, dan zou ik daar wat van zeggen, dus dan zou jouw vriendin er misschien de volgende keer op terug moeten komen, dat ze dit als zeer onprettig heeft ervaren. Kan die tandarts alleen maar van leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tandarts is een basisarts met specialisatie. Iedere behandelaar paramedisch of medisch geschoold is genoodzaakt tijdens het eerste consult een anamnese af te nemen. Dit is de medische voorgeschiedenis van een patiënt. Hierbij ben je verplicht om je medicatie door te geven. Soms moet er door de patiënt zelfs een informed consensus worden ondertekend.(en evt. wijzigingen van medicatie verop in een behandeltraject moeten ook worden doorgegeven. Dit om evt. Gezondheidsrisico's door verkeerd medicijngebruik uit te sluiten. ( denk ook bijv. aan alcohol drinken voor behandeling, dit werkt bloedverdunnend.. Niet handig als er een tand of kies getrokken moet worden! Evenals bloederdunnende medicatie.. In ieder geval is dit idd om risico's uit te sluiten.. Denk je nu echt dat een arts die ws minstens 20 patiënten op een dag ziet het interessant vindt om bijv. voor de fun te weten wat er door een patiënt geslikt wordt?! Transgender of niet.. maakt niks uit. Verplicht dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tandarts is een echte arts die ook medicijnen mag uitschrijven. Hierbij is het natuurlijk belangrijk dat hij weet of iemand al medicijnen neemt en het elkaar niet gaat (tegen)werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedere tandarts in Nederland is zelfs verplicht voor de behandeling te vragen naar het medicijngebruik. Dit onder andere om eventuele complicaties te voorkomen.