Kost het geld om de huisarts te laten komen?

Ik ben (voor mijn gevoel) ernstig ziek, nu wil ik de huisarts inschakelen, ik heb geen kracht om er zelf naar toe te gaan, ik heb ook niemand in de buurt die me brengen kan. maar ik ben maar een arm studentje en kan een toren hoge rekening niet gebruiken, nu is mijn vraag dus, als ik de huisarts laat komen, en het blijkt toch niet ernstig te zijn, draai ik op voor kosten? Mvg,

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
taxi?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien telefonisch consult vragen uitleggen waarom hij moet komen! Of Regiotaxi kost bijna niets
Vrienden vragen je te brengen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een huisbezoek van uw eigen huisarts kost € 13,71 en wordt rechtstreeks door de arts bij de zorgverzekeraar gedeclareerd, daar krijgt u geen rekening voor, zelfs niet als blijkt dat u weinig of niets mankeert. De kosten voor geneesmiddelen, laboratoriumonderzoek zoals bloedonderzoek, röntgenfoto’s, echo-onderzoeken, ziekenhuis, specialist enzovoort vallen onder het eigen risico van € 360.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als jij aan de assistent of arts goed over weet te brengen welke klachten je hebt, zal een goede arts prima kunnen inschatten of een huisbezoek noodzakelijk is.

Het beste antwoord

Ja, dat kost geld, tenzij je huisarts het nodig vind bij je op bezoek te komen. In dit geval is dat te betwijfelen, de ene arts zal het wel nodig vinden en de andere juist weer niet. Een consult kost minimaal 44 euro en maximaal 106 euro. Bij sommige verzekeringen is dit wel opgenomen in het aanvullende pakket, als je dat hebt, kijk het dan even na, anders is een taxi voordeliger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de eigen huisarts het nodig vindt om op huisbezoek te gaan, valt dit gewoon onder de basisverzekering. Ik denk niet dat het arme studentje bijverzekerd is voor deze nieuwe vorm van zorgverlening: zorg op afroep.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij omschrijft het duidelijker dan dat ik dat heb gedaan, tenzij zegt ook dat de kosten dan niet gerekend worden.
Het staat erbij dat sommige verzekeringen dit opgenomen hebben in hun pakket, maar ook ik ga ervan uit dat de student dit niet heeft afgesloten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Crea, je bron is duidelijk.

Andere antwoorden (1)

Als het goed is, heb je een (wettelijk verplichte) zorgverzekering. De kosten van de huisarts vallen niet onder het eigen risico, dus de huisarts kost niets 'extra'. (Hij krijgt maandelijks een vast bedrag per patiënt).

Het eigen risico geldt niet voor behandelingen, consulten en visites van de huisarts. Als de huisarts het medisch noodzakelijk vindt, brengt hij een visite.

Probleem is, dat jij niet zelf kunt bepalen dat de dokter komt. Ga er maar vanuit dat de assistente erin getraind is om zo lang mogelijk 'af te 'houden' dat de dokter 'moet' komen. Geen vervoer hebben is geen reden voor een consult, in huisartsenogen. Bovendien wordt als argument vaak gebruikt dat men op de praktijk alle mogelijkheden heeft voor onderzoek en 'thuis' niet.

Het mag zijn dat een verzekeraar het product 'dokter-langs-laten-komen-op verzoek tegen-betaling' aanbiedt in een aanvullend pakket maar ik vraag me af of de arts verplicht is om zich voor deze commerciële kar te laten spannen.

Toegevoegd na 46 seconden:
"Geen vervoer hebben is geen reden voor een consult" -> visite.
Computoon
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Wat ben ik blij dat ik in een dorp woon en al 40 jaar dezelfde huisarts heb. Als ik zeg dat zijn komst gewenst is, staat hij op de stoep.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hier net zo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik omschreef op een avond om 23.00 via een e-mail aan de huisarts de klachten die mijn man vertoonde. De huisarts stond de volgende morgen om acht uur al voor de deur, nadat de assistente telefonisch gemeld had dat hij in aantocht was.(wij hadden hem namelijk al in geen jaren gezien).Een goede huisarts komt echt wel aan huis als het nodig is.