Hebben beide borsten precies evenveel weefsel?

Hebben beide borsten precies evenveel weefsel en moeten beide borsten precies gelijk voelen qua hobbeltjes en bobbeltjes?

Ik las dat beide borsten als het goed is gelijk zijn wat betreft weefsel (hobbels, bobbels etc). Nou kan het aan mij liggen, maar bij mij is dat niet het geval. Ten eerste is mijn linkerborst iets groter (al heeft dat misschien weinig met symmetrie qua weefsel te maken). Maar in mijn rechterborst voel ik bovenin (richting oksel zeg maar) toch echt meer weefsel (of wat het dan ook mag zijn) dan links.

Mijn vraag is: hebben beide borsten normaal gesproken precies evenveel weefsel en moeten beide borsten precies gelijk voelen qua hobbeltjes en bobbeltjes?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
10 jaar geleden
ik heb de linker borst bijna een cupmaat groter dan de rechter, heeft mijn moeder ook. Heel veel vrouwen hebben dit wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Is het weefsel bij je andere borst toevallig ook beter voelbaar?
Ritsuka
10 jaar geleden
Geen idee

Antwoorden (1)

Nee, de meeste vrouwen hebben geen gelijke borsten, dus ook niet evenveel weefsel in iedere borst, de ene borst is groter dan de andere, of de ene borst is ronder dan de andere, ook daarom is het belangrijk beide borsten regelmatig te onderzoeken op afwijkingen, zodat je je eigen borsten leert kennen. Ga bij twijfel naar je huisarts, al is er vaak niets mis. Hier zie je hoe je dit doet.
http://www.borstkanker.nl/heb_ik_borstkanker_zelfonderzoek

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook voelen de borsten vaak anders aan, het kan bijvoorbeeld zo zijn, dat er een gezwollen melkkliertje in 1 borst zit, terwijl dat bij de andere borst niet het geval is. Maar ook een goed- of kwaadaardig bobbeltje hoeft maar in 1 borst voor te komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. Ik zag namelijk op deze site http://washingtonradiology.com/patient-education/breast-health-faq.asp een aantal dingen staan waarvan ik wat in paniek raakte. Zie bijv. vraag 1 en 4.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt ook voor je toevoeging! Weet je misschien ook waar meer informatie over gezwollen melkkliertjes te vinden is? Ik kan dat maar lastig vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laat je als je twijfelt altijd onderzoeken door je huisarts. Misschien is het ook verstandig dit gewoon een keer te doen, zodat je weet welk knobbeltje wel en welke niet in je borst thuishoort, dan raak je je angst kwijt, waardoor je meer ontspannen je borsten kunt onderzoeken. Laat je niet bang maken van verhalen van het internet. Borstkanker komt veel voor en daarom is het noodzakelijk je borsten te kennen en bij twijfel naar je huisarts te gaan. Maar niet iedereen krijgt kanker, of iets anders. Zorg dat je regelmatig je borsten onderzoekt, zodat, als er iets mis is, je er op tijd bij bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit gaat dan om een verstopt, of ontstoken melkkliertje, hier lees je er meer over:
http://www.borstvoeding.com/problemen/ontsteking/verstopt.html