Kan een echo op testikels pijn doen?

paar dagen geleden echo laten maken van me testikels dit i.v.m pijn.
Nu drukte die aardig hard met de scan tegen me testikels of misschien is dat omdat ik al pijn had. en me testikels schoten ook paar keer weg? is dit normaal of schieten testikels snel weg bij aanrakingen bij echo. verder geen last derna van gehad ofzo.

Maar vraag me af omdat ik van te voren hoorde echo is niet pijnlijk ook niet van de scrotum

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Een echo op zich doet geen pijn. Soms moet de echoscopist wel hard drukken en zoeken met de echokop om alles goed in beeld te krijgen. Hij/ zij moet alles wel netjes in beeld krijgen om een uitspraak over de organen te kunnen doen. Dit harde drukken kan zeker wel gevoelig zijn; zeker als de echokop op een gevoelig orgaan als een testikel wordt gedrukt.
Bij jou waren de testikels van tevoren al pijnlijk. Dan is het dus niet verwonderlijk dat de druk van zo'n harde echokop pijnlijk is.

De testikels liggen los in het scrotum, ze kunnen dus vrijelijk alle kanten op bewegen. Dat ze steeds wegschoten is dus normaal.
Om de testikels in het scrotum ligt een spier, de m cremaster. Als deze aanspant dan trekt deze spier de testikels omhoog. Bij aanraking van het scrotum kan er een reflex optreden, de cremasterreflex, waarbij de spier aanspant en de testikels mee omhoog trekt. Misschien dat dit gebeurde; dit is ook normaal.

Al met al dus allemaal goed verklaarbaar.