Wat te doen tegen doorlekken aan de zijkant van het maandverband tijdens de menstruatie?

Elke menstruatie lek ik door. En meestal maar een klein beetje aan de achterkant, maar aan de zijkanten van het maandverband is het altijd een stuk erger! Ik draag tijdens mijn menstruatie 3 onderbroeken over elkaar en 's nachts heb ik een nachtmaandverband in. Alle 3 de onderbroeken worden dan vies! Wat moet ik doen?

Toegevoegd na 5 minuten:
P.s ik kan geen tampons gebruiken

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er kunnen 2 redenen zijn waardoor je doorlekt. 1. Als je bijvoorbeeld ligt, zit er ruimte tussen jou en het maandverband, waardoor het er langs loopt. 2. Je maandverband is verzadigd/vol. Je geeft aan meerdere onderbroeken over elkaar aan te hebben, dus punt 1 is niet waarschijnlijk. Maar het is wel mogelijk dat juist doordat je maandverband zo strak tegen je aan zit, je doorlekt. Doordat het zo strak zit, kan een plooitje eigenlijk al gaan werken als een soort afvoerkanaaltje. Als het een beetje losser zit, kan het vocht makkelijker opgenomen worden, ook omdat je maandverband niet ingedrukt (kleiner) wordt. Daarnaast is de kans groter dat het gaat broeien en vies gaat ruiken. In principe is 1 onderbroek voldoende! Wat overblijft is punt 2. Mogelijk vervang je je maandverband niet voldoende, waardoor het volraakt en de vloeistof niet of slecht opneemt. Op hele heftige dagen is het niet raar als je elke 1,5 uur moet vervangen. Ook kan het zijn dat je niet het juiste maandverband gebruikt. Sommige vrouwen kunnen met een normaal formaat een paar uur doen, maar voor anderen is dat niet voldoende omdat ze zoveel meer verliezen. Een vriendin van mij heeft het bijvoorbeeld zo heftig, dat ze de eerste paar dagen overdag nachtverband moet gebruik. Doet ze dat niet dan moet ze het elke half uur zo'n beetje vervangen. Ga overdag vaker even naar het toilet. Je kunt dan controleren of het al aan vervanging toe is. Als het nog niet nodig is, kun je het natuurlijk laten zitten. Als je 's nachts doorslaapt, zet een wekker. Ik ga zelf vaak rond een uur of 1-2 en een keer tussen 4-5. Gebruik een goed merk. Ik bedoel daar niet perse een A of duur merk mee, maar wel 1 die goed opneemt. En er zit echt veel verschil in. Ik gebruik voor de heftigere dagen overdag die van het Kruidvat, maar 's nachts gebruik ik Always (voornamelijk omdat 1 van de grootste is en goed opneemt). Dus even samengevat: -Draag maar 1 onderbroek, dat geeft meer ruimte om de vloeistof op te vangen en voorkomt broeien. -Vervang je maandverband regelmatig. Ga desnoods op vaste tijden even naar de toilet om te controleren of het nodig is als je niet zeker weet of het nodig is. Bijvoorbeeld elk 1-1,5 uur op de heftige dagen. -Gebruik een grotere maat als je heel vaak moet vervangen, zodat je niet elke 20 minuten naar het toilet moet. -Gebruik een goed absorberend merk, probeer uit, want er zit veel verschil tussen het ene of andere merk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100