Hoe kun je een jetlag voorkomen?

Binnenkort ga ik naar Amerika. Voor de heenweg ben ik niet zo bang: dat is gewoon een langere dag.

De terugweg is een ander verhaal, na wat binnenlandse vluchten vertrek ik rond 15.45 u plaatselijke tijd uit Amerika, en kom ik om 7.15 uur 's ochtends aan in Nederland. Deze vlucht duurt 8,5 uur.

Is het aan te raden om (bijvoorbeeld met behulp van een slaappil) op die vlucht te slapen? Wat kan ik verder doen tegen een jetlag?
Probleem is dat ik vrij snel weer aan het werk moet, dus ik wil graag voorkomen dat ik teveel last krijg van een jetlag.
Ik ben bang dat ik het niet red om de hele dag in Nederland vol te houden als ik NIET heb geslapen.

Toegevoegd na 2 uur:
Ter aanvulling:
Ik ben maar een week daar, in verband met werk.
Omdat ik daar voor werk ben heb ik niet de mogelijkheid om bv elke dag eerder te gaan slapen o.i.d.

Toegevoegd na 2 uur:
Ter aanvulling (2):
Het gaat mij ook om wat medisch het slimste is, voor je lichaam, bv wel of niet slapen in het vliegtuig.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik ben nu zelf al diverse keren dezelfde kant op geweest. Het is erg fijn dat je op de terugweg een nachtvlucht hebt. Dat zal je heel erg helpen tegen een jetlag! Op dat soort vluchten wordt het vliegtuig, na eventueel een avondmaal en een film, verduisterd (de luikjes voor de ramen gaan dicht en het licht wordt gedimd), waardoor het makkelijker is om te gaan slapen. Doordat je slaapt gaat de tijd veel sneller en je bent veel meer uitgerust als je geland bent, waardoor het makkelijker is om in het dagritme hier mee te gaan. Zorg dat je na aankomst ook buiten komt, zonlicht helpt bij het resetten van je bioritme. Zelf probeer ik altijd zo snel mogelijk te beginnen met slaap te pakken. In een vliegtuig slapen is nooit zo onverstoord als in je eigen bed. Ook al kan ik niet direct slapen, dommelen is ook lekker ontspannend en ik val dan vanzelf in slaap. En ik gebruik altijd het dekentje en het kussentje dat je krijgt. Ik krijg het altijd koud als ik slaap in het vliegtuig. Je kunt soms ook een extra dekentje krijgen. Wakker blijven op zo'n vlucht is heel lastig, vaak ben je al de hele dag in touw en ben je moe. Dus als je wel wakker blijft, ben je ongeveer 1,5-2 dagen wakker als je in Nederland weer naar bed gaat. Dat is niet gezond. Ik raad het absoluut af om een slaappil of iets dergelijks in te nemen als je normaal ook zonder slaapt. Wat ik wel altijd bij mij heb, is een slaapmasker, zodat het echt donker is, oordopjes tegen geluid (Je hebt ook speciale voor in een vliegtuig) en zo'n opblaasbaar nekkussentje. Die laatste 2 gebruik ik niet altijd, maar ik vind het makkelijk om ze wel bij me te hebben, voor het geval dat. Ik heb op de heenweg (naar het westen) meer 'last' van een jetlag dan op de terugweg. Voornamelijk omdat de heenvlucht vaak overdag is. Maar ik heb gemerkt dat het makkelijker is als ik ook op die vlucht zoveel mogelijk slaap. Op de terugweg heb ik hoogstens 2-3 dagen last van mijn jetlag. Mijn advies is dus: Ga slapen tijdens de vlucht, draai een normaal dagprogramma als je weer geland bent, zorg dat je daglicht meemaakt. Dat is het makkelijkste, het fijnste en ook het beste voor je lijf. En zorgt voor de kortste jetlag!

wat bij mij altijd helpt is om me de laatste dag of laatste 2 dagen moe te maken; je lichaam heeft dan even veel behoefte aan slaap en je slaapt dan gewoon in het vliegtuig. slaappillen, koffie en dextro willen ook nog weleens helpen. om in slaap te komen is het aan te raden om van die oordopjes te kopen en zo'n ding voor je ogen (kom even niet op de naam...). daarnaast kun je warme melk drinken. wat ook nog weleens helpt is eerst flink moe worden , bij voorkeur buiten, dan een stevige maaltijd nuttigen en dan slaap je vanzelf succes en veel plezier in Amerika xxxBoerinneke

Van stewardessen weet ik dat zij wel gewoon uitrusten maar in het land van aankomst zoveel mogelijk je gewone schema aan te houden. Hiermee heb je wel je jetlag, maar kom je er zo snel mogelijk overheen. Een ander iets (ooit op discovery gezien, maar heb geen bron) is dat als je 24 uur niet eet (wel drinken!) je lichaam zich soort van reset (dus ook je slaapritme). Het schijnt dat als je dat doet, de vlucht neemt en dan het tijdritme van aankomst overneemt je behoorlijk snel over je jetlag heen bent (na aankomst dus ook je maaltijden weer op de normale tijdstippen nemen.

Bij lange vliegtuigreizen, waarbij meerdere tijdszones worden overschreden, kunt u last hebben van jetlag. Een vlucht naar het westen (waarbij de dag langer duurt en dus een fasevertraging optreedt) geeft meestal minder problemen dan een vlucht naar het oosten. De aanpassing duurt meestal 2 à 3 dagen, maar bij sommige mensen kan het wel een week duren. Men neemt doorgaans aan dat men ongeveer 1 dag aanpassing nodig heeft per tijdszone, bij een vlucht naar het oosten 1,5 dag. De aanpassing verschilt van individu tot individu en verloopt trager bij oudere mensen, bij slaapgebrek tijdens de vlucht en bij alcoholinname. Het hormoon melatonine zou de effecten van jetlag kunnen verminderen, maar onderzoek hierover levert tegenstrijdige resultaten op. Volgens de richtlijnen van de International Society of Travel Medicine kan men het best 3-5 mg melatonine rond bedtijd innemen, gedurende een aantal nachten na aankomst: • Oostwaarts reizen: gedurende 6 nachten na aankomst. • Westwaarts reizen: gedurende 4 nachten na aankomst. Andere tips: . Het is aan te raden onmiddellijk het lokale ritme aan te nemen qua maaltijden en slapen. Zet uw polshorloge bij het aan boord gaan gelijk met de tijd van de plaats van bestemming. Pas u vanaf de aankomst aan aan het plaatselijke ritme: neem deel aan sociale activiteiten, rustperiodes, etenstijden enzovoort. . Na een westwaartse vlucht moet men wakker blijven zolang het licht is, en proberen te slapen zodra het donker wordt. Na een oostwaartse vlucht moet men fel licht vermijden in de ochtenduren, en moet men in de namiddag zoveel mogelijk buiten in het daglicht vertoeven. . Indien u slechts enkele dagen ter plaatse bent, kunt u overwegen om - indien mogelijk - verder het tijdsritme van thuis aan te houden. . Voor korte reizen (maximaal 3 tijdszones): plan vergaderingen en dergelijke liever in de morgen na een vlucht naar het westen en 's avonds na een vlucht naar het oosten. . Probeer in één enkele richting te vliegen wanneer u verschillende tussenstoppen maakt. . Bereid uw reis voor door in de week voor het vertrek uw slaapritme geleidelijk aan aan te passen: voor een reis naar het oosten moet u iedere dag iets vroeger opstaan en iets vroeger gaan slapen, voor een reis naar het westen doet u het omgekeerde. Schuif op dezelfde manier ook uw maaltijden op. Doe dit wel geleidelijk (max. 1 uur per dag). . Vermijd alcohol tijdens de vlucht en tijdens de eerste uren en dagen ter plaatse.

Bronnen:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseact...

Je kan ook met je eten nog iets doen; zorg dat je ontbijt en lunch in Amerika koolhydraatrijk en eiwitarm (bijv. pancakes/brood/pasta) is en ook niet te vet; dat geeft korter energie, zodat je tegen 'bedtijd' in het vliegtuig gemakkelijker kan slapen. Hopelijk is de avondmaaltijd in het vliegtuig ook koolhydraatrijk en eiwitarm. Sla hem anders over en eet wat meegebrachte broodjes. Omgekeerd als je weer in Nl. aankomt, eet dan een eiwitrijk ontbijt, dat lang energie geeft en ook een eitwitrijke (maar niet te zware) lunch. 's Avonds weer eiwitarm en koolhydraatrijk eten zorgt dat je dan ook 's avonds niet ineens klaarwakker blijft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100