Het mag wel. Maar in 2008 is wel uit onderzoek gebleken dat het grote risico's met zich mee brengt. (zie bron)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij het tattoeren gaat je hart sneller slaan, door de spanning, pijn, Door de wonde die wordt gemaakt enz. Komt er op aan dat je ziek hart dat aankan. Dit kan het best door de dr beslist worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
De stoffen kunnen mischien reakties teweeg brengen die bij een gezond hart geen probleem is maar bij een ziek hart wel problemen geeft
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Hartpatiënt" is een breed begrip. Dit varieert van iemand die alleen enkele onschuldige onregelmatigheden zoals PAC's heeft tot iemand op de hartbewaking met allerlei toeters en bellen. Je kan je voorstellen dat het effect van een tattoo ook nogal varieert.

Hierbij is het dus vooral belangrijk, wat de aard is van de aandoening, maar ook welke medicatie je eventueel gebruikt.
Vooral medicatie zoals bloedverdunners of immunosuppressiva zijn zeer belangrijk om te weten of je deze gebruikt.

Een echt goede tatoeëerder zal ook informeren naar je medische gesteldheid, maar hij/zij zal geen verantwoordelijkheid nemen over eventuele nadelige gevolgen. Bespreek dit dus vooral met je arts. Het liefste met je cardioloog maar ik kan begrijpen dat dit een beste stap is, misschien eerst even met je huisarts overleggen?

Probeer ook te bedenken wat de reden is dat je een tatoeage wilt, en is deze belangrijk genoeg om je gezondheid eventueel nadelig te beïnvloeden.