Waar kan je klachten tegen een dokter indienen (België)?

Mijn opa is onlangs bij huisdokter geweest en die stuurde hem door naar het ziekenhuis en had gecommuniceerd met de dokter daar wat hij vermoede wat het was. die dokter geeft daar geen aandacht aan gegeven, stuurde mijn opa naar huis met "het is maar een bloeduitstorting, gaat vanzelf weg" naar maand onderzoek blijk het nu sarcoom te zijn, kwaadaardige tumor die intussen doorheen ribbenkast gegroeid is, dankzij die eerste dokter in het ziekenhuis.... vandaar mijn vraag kan ik ergens nagaan (BE) als er al meerdere klachten geweest zijn tegen deze dokter? want mocht dit het geval zijn zou ik dit ook doen....

3 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (1)

Hier https://www.vlaanderen.be/uw-rechten-als-patient vind je informatie, maar ik weet niet in hoeverre deze informatie actueel is.

Bij een klacht over een arts in een ziekenhuis zou je volgens de website allereerst naar de ombudsdienst van het betreffende ziekenhuis moeten stappen. Als je ontevreden bent over het handelen of over het oordeel van de ombudsdienst, dan zou je terecht kunnen bij de Orde der artsen: zie https://www.ordomedic.be/nl/contact, of bij de Federale Ombudsdienst Rechten van de Patiënt: https://www.health.belgium.be/nl/de-federale-ombudsdienst-rechten-van-de-patient.

Overigens zal je moeten beginnen met je klacht in te dienen bij de arts zelf. Dan kan hij zijn visie geven op het gebeurde. Pas als zijn reactie onbevredigend is, kan je besluiten naar een toezichthoudende organisatie te stappen. Laat de arts dan ook weten dat jij die stappen onderneemt, zo raad ik je aan! Deze manier van werken is in Nederland in ieder geval wel gebruikelijk: ik neem aan in België ook!
Antoni