Wat zijn de oorzaken van een lichte stoelgang?

Ik heb sinds gisteravond een lichte stoelgang. Niet echt wit maar iets donkerder dan dat. Ik werd deze morgend wakker en mijn urine was donkerder. Voor gisteravond > geen problemen ermee. Ik heb gisteren wel heel veel kaas gegeten. Smorgend/smiddags en dan s'avonds hadden we kaasschotel gegeten. (Bord met verschillende soorten kaas op rochefort,boursin, geitekaas,..) en ik drink 2,5l per dag. Ik was beginnen opzoeken in google en natuurlijk ja als hypochonder was dat niet zo'n goed idee. Hopelijk word ik hier wijzer. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K
Rieneke1
10 jaar geleden
Zou als het aanhoudt even langs de huisarts gaan. Kan iets zijn met de lever of galgang.
Ritsuka
10 jaar geleden
bel anders even met de huisarts, die kan je adviseren of het nodig is om langs te komen. vaak hebben ze telefonisch spreekuur

Het beste antwoord

Niets aan de hand. De kleur heeft meestal iets maken met het voedsel dat je tot twee, drie dagen eerder hebt opgenomen ( al die vette kaas). Normaal eten, voldoende fruit en groente en volkorenproducten en dan ben je er. Aan twee liter drinken( liefst gewoon water) heb je genoeg. No worry!
Wordt het allemaal niet anders, dan een keer langs de dokter kuieren. De kans dat je iets aan de alvleesklier hebt is heel erg klein. En met je kaasverhaal, gewoon te veel vet en dat vindt je lever niet fijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit kan wijzen op een blokkade van de galwegen waardoor je gal niet meer in je maag/darmen komt. Gal geeft namelijk kleur aan je ontlasting. Daarnaast wijst de donkere urine er op dat de gal via via opgenomen wordt in je bloed en wordt uitgescheiden door je urine. Vandaar dat deze donkerder van kleur is. Heb je ook pijn? Wanneer dit blijft of wanneer er pijnaanvallen bij komen kijken zou ik richting de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Neen geen pijn.. Was gisterenavond dat ik last ervan kreeg. Voordien was er nix. De donkere urine was enkel deze morgend.. Dus..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou het wel goed in de gaten houden als ik jou was, mocht de ontlasting ontkleurd blijven en je urine donker is het wel echt raadzaam richting je huisarts te gaan. Met een bloedonderzoek is eenvoudig te zien of je billirubine (galkleurstof) verhoogd is, wanneer dit het geval is kan er sprake zijn van een blokkade van de galwegen. Je billirubine gaat dan namelijk je bloed in ipv je darmen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus, al zou ik adviseren direct een afspraak met de huisarts te maken. Ik heb nog even een link voor je opgezocht:
http://www.witteontlasting.nl/