Wat zijn de oorzaken van een lichte stoelgang?

Ik heb sinds gisteravond een lichte stoelgang. Niet echt wit maar iets donkerder dan dat. Ik werd deze morgend wakker en mijn urine was donkerder. Voor gisteravond > geen problemen ermee. Ik heb gisteren wel heel veel kaas gegeten. Smorgend/smiddags en dan s'avonds hadden we kaasschotel gegeten. (Bord met verschillende soorten kaas op rochefort,boursin, geitekaas,..) en ik drink 2,5l per dag. Ik was beginnen opzoeken in google en natuurlijk ja als hypochonder was dat niet zo'n goed idee. Hopelijk word ik hier wijzer. Alvast bedankt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Niets aan de hand. De kleur heeft meestal iets maken met het voedsel dat je tot twee, drie dagen eerder hebt opgenomen ( al die vette kaas). Normaal eten, voldoende fruit en groente en volkorenproducten en dan ben je er. Aan twee liter drinken( liefst gewoon water) heb je genoeg. No worry! Wordt het allemaal niet anders, dan een keer langs de dokter kuieren. De kans dat je iets aan de alvleesklier hebt is heel erg klein. En met je kaasverhaal, gewoon te veel vet en dat vindt je lever niet fijn.

Dit kan wijzen op een blokkade van de galwegen waardoor je gal niet meer in je maag/darmen komt. Gal geeft namelijk kleur aan je ontlasting. Daarnaast wijst de donkere urine er op dat de gal via via opgenomen wordt in je bloed en wordt uitgescheiden door je urine. Vandaar dat deze donkerder van kleur is. Heb je ook pijn? Wanneer dit blijft of wanneer er pijnaanvallen bij komen kijken zou ik richting de huisarts gaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100