Wat kan je doen bij een ontstoke ingegroeide teennagel?

Kan ik er iets zoals zalf voor gebruiken. Ik durf namelijk niet meer naar de dokter toe een jaar geleden heb ik ook zoiets gehad en de huisarts deed me te veel pijn. Dus is er een zalfje voor?? Of kan ik zelf iets doen wat helpt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelf afknippen

Antwoorden (4)

Je kunt er een watje met trekzalf op doen of je voet in een badje met Biotex laten weken. Toch kun je het beste weer een afspraak maken bij de dokter en vragen of hij je door wil verwijzen naar iemand die daar deskundig in is. Mijn zoon heeft jaren rondgelopen met deze kwaal nadat de huisarts er aan heeft zitten rommelen. Steeds weer bloed- en ettervlekken op zijn beddengoed en altijd pijn. Toen hij eenmaal de stap had genomen en ermee naar het ziekenhuis is gegaan was hij er binnen een mum van tijd van af en heeft er nooit meer last van gehad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een Pedicure of dokter is de beste oplossing. anders blijf je er waarschijnlijk last van houden...

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je niet naar een dokter durft is een Pedicure echt een goede oplossing. Een pedicure heeft waarschijnlijk meer verstand van nagels dan een dokter en kan goed helpen. (in mijn geval tenminste wel...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga vooral niét zitten knippen nu, zoals Masha voorstelde. Dan maak je het alleen maar erger.
Wat je kan proberen is eerst dat voetenbadje met Biotex. En dan rol je een klein stukje wat op, van een wattenpad, of een klein stukje gaas. Dat kleine stukje schuif je dan met een platte nagelreiniger (of iets anders wat stevig en plat is) voorzichtig onder de nagel aan de kant waar de nagel is ingegroeid. Vandaar ook eerst dat voetenbadje zodat de huid en nagel wat zachter worden. Wat je ermee bereikt is dat je je nagel iets optilt waardoor de nagel weer óver de huid kan groeien in plaats van erin.
De oorzaak van een ingegroeide nagel is vaak verkeerd knippen. Veel mensen knippen de teennagels in de hoeken korter dan aan de top van de nagels. En daar gaat het nogal eens mis. Dan komt daar in de hoek aan de nagel een puntje te zitten en omdat het te kort geknipt is kan dat puntje niet meer over de bolling van de huid heen groeien, wat een gezonde nagel normaal gesproken wel doet.
Eigenlijk moet je de hoeken van teennagels nooit wegknippen. Je kan een teennagel récht afknippen en hinderlijk hoekjes aan de nagel voorzichtig iets bijvijlen zodat de hoekjes niet in je sokken blijven haken etc. Zo voorkom je ingegroeide teennagels.
Je begrijpt dat met het afscheuren van de teennagels hetzelfde probleem kan ontstaan.
Kom je er toch niet vanaf, ga dan als eerste naar een pedicure. Zij/hij moet gediplomeerd zijn (vraag daar gerust naar want het is een vrij beroep en iedereen kan dus zeggen dat hij/zij pedicure is). Een pedicure zal, als het enigszins mogelijk is, de hoek die ingroeit glad vijlen om de punt er weg te krijgen, en kan dat niet dan zal zij de nagel iets oplichten zoals ik boven beschreef. Als de nagel een fractie wordt opgetild voelt het al een stuk minder pijnlijk als nu.
(Vraag of de pedicure ervaring heeft met ingegroeide nagels.)
In het geval dat ook dat niet (meer) helpt is het mogelijk om een metalen spannertje op de nagel aan te brengen waardoor de nagel in de hoeken een fractie omhoog getild wordt.
In het aller uiterste geval moet je naar het ziekenhuis.
Dus naar de huisarts hoef je alleen maar om eventueel een verwijsbriefje te halen voor het ziekenhuis. Maar niet voor een behandeling. Mijn eigen huisarts vertelde mij dat huisartsen in de opleiding maar enkele uren les kregen over nagels. Dat is echt veel te weinig om op een verantwoorde manier ingegroeide nagels te kunnen behandelen.

Sterkte, en ik hoop dat je er gauw weer af bent.
Kristal
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Dit is absoluut een topantwoord. Plus dus.
Kristal
10 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima compleet antwoord +.
Kristal
10 jaar geleden
Heel goede aanvulling beantsje, het maakt het inderdaad wat makkelijker om de zijkant van de nagel op te tillen als je de nagel van links naar rechts wat dunner vijlt. Dus alleen met een rechte beweging ( niet meevijlen met de ronding van de nagel, alleen de top van de ronding vijlen). Ook dan gaat er al iets van de spanning van de nagel af.
Toch raad ik aan in het ergste geval om het niét aan de huisarts over te laten. Jij hebt blijkbaar een "talentvolle" gehad :)
Neem contact op met een podoloog of pedicure.
Zij zal waarschijnlijk een reepje van de nagel (het gedeelte wat ingegroeid is) weg halen. Wanneer dit gelukt is, zal de teen even moeten bij komen van de ontsteking. Wanneer de teen niet meer gevoelig is, kun je een soort beugel bij de podoloog laten zetten. Deze gaat iets onder de nagelriem en voorkomt dat de teennagel opnieuw ingroeit.