Last van lever, wat betekent dat?

Mijn vader woont in het buitenland en heeft al een tijd last gehad van zijn maag. Nu blijkt het volgens de arts zijn lever te zijn die versleten en niet goed meer is. Operatie niet mogelijk en krijgt nu pijnstillers. Wat zou het kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het kan van alles zijn dus zo een kant-en-klare antwoord geven is zeer moeilijk aangezien wij weinig info hebben over de toestand van je vader...

Hieronder meer info over de lever:

De lever is een groot en massief orgaan. De lever van een volwassen persoon weegt ongeveer anderhalve kilo. De lever ligt rechtsboven in de buikholte, naast de maag. De bovenkant ligt tegen het middenrif aan. De lever bestaat uit twee leverkwabben: de linker- en de rechterkwab. Deze leverkwabben zijn van elkaar gescheiden door een weefselplooi (ligament).

In de lever bevinden zicht twee afzonderlijke systemen, die erg belangrijk zijn voor de functies van de lever:

===============
Het bloedvatsysteem
===============
In de lever bevinden zich heel veel bloedvaten. Iedere minuut stroomt er ongeveer anderhalve liter bloed door de lever. Eén van de belangrijkste bloedvaten is de poortader. Via de poortader stroomt het bloed de lever in. Dit bloed is afkomstig van de bloedvaten in het darmstelsel en de milt. Dit bloed is daardoor rijk aan voedingsstoffen, die via de darmwand in het bloed zijn opgenomen. De lever zal de voedingsstoffen vervolgens opnemen, omzetten, bewaren en/of weer afgeven aan het bloedvatsysteem.

===============
Het galgangsysteem
===============
De lever produceert gal. In de lever bevinden zich vele galkanaaltjes, die samenkomen in de grotere galwegen buiten de lever. Galvloeistof wordt via dit galgangsysteem afgevoerd uit de lever, naar de galblaas. De galblaas slaat de galvloeistof op en dikt de vloeistof iets in. Vanuit de galblaas wordt de galvloeistof richting dunne darm getransporteerd. In de dunne darm speelt de galvloeistof een belangrijke rol bij de vetvertering.

De lever is één van de belangrijkste organen in ons lichaam. Het is ook een bijzonder orgaan, doordat de lever een groot herstellend vermogen heeft. Wanneer een deel van de lever operatief wordt verwijderd, kan het resterende deel van de lever aangroeien en uitgroeien tot een volwaardige lever. Een voorwaarde is wel dat het achterblijvende deel van de lever gezond is.

Daarnaast heeft de lever ook een grote reservecapaciteit. Dit betekent dat de lever zijn functies ook nog goed kan uitoefenen, als een deel van de lever niet meer (optimaal) functioneert. Dit heeft voor- en nadelen. Leverziektes veroorzaken bijvoorbeeld vaak pas klachten, wanneer een groot deel van de lever al is aangedaan. Hierdoor worden leverziektes soms pas ontdekt als de ziekte al vergevorderd is.